راهکار استادپناهیان برای ترویج فرهنگ حجاب

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 44
:: باردید دیروز : 268
:: بازدید هفته : 312
:: بازدید ماه : 5644
:: بازدید سال : 43419
:: بازدید کلی : 646903
نویسنده : گمنام
یک شنبه 25 تير 1391
با گذشت بیش از 30 از انقلاب اسلامی و با توجه به تأکیداتی که خود حضرت‌عالی فرمودید حضرت امام (رحمت الله علیه) بر مسئله‌ی حجاب داشتند، آیا دستاوردهای انقلاب در ترویج و اشاعه‌ی فرهنگ حجاب و عفاف رضایت‌بخش است؟
 
اصل اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی یا انقلاب اسلامی ما با حجاب به عنوان یک پرچم برخورد کرده و آن را به عنوان یکی از شعائر خود قرار داده برکات بسیار فراوانی در داخل و خارج کشور داشته است. همه‌ی کسانی که به اسلام ناب و انقلابی معتقد هستند مقیدتر از گذشته با موضوع حجاب برخورد کرده‌اند. حجاب آثار پربرکت دیگری هم در خارج از مرزهای جامعه‌ی ما داشته است و همواره به عنوان علامتی‌ برای ضدیت با جهان استکبار و فرهنگ غرب تلقی می‌شود. این‌ها همه از برکات فرمایشات حضرت امام (رحمت الله علیه) نسبت به موضوع حجاب بوده است.
 
منتها قطعاً ما به اقتضای اهمیت موضوع حجاب و متناسب با دشمنی‌هایی که با آن صورت گرفته است فعالیت نداشته‌ایم. برای اینکه ما بتوانیم با موضوع حجاب برخورد مناسبی داشته باشیم، آن هم در جهانی که دشمنی‌های حساب‌شده با حجاب وجود دارد، باید یک سری اقدامات همه‌جانبه و بسیار دقیق و اصولی انجام دهیم تا بتوانیم از این مفهوم امنیت دینی و انقلابی دفاع کنیم.
 
اوایل انقلاب حجاب، به عنوان یکی از شعائر انقلاب، امری بود که به سهولت پذیرفته شد. حتی در خیابان‌ها دخترهای جوانی را می‌دیدیم که محجبه شده بودند، در حالی که مادرانشان تحت تأثیر فرهنگ رژیم طاغوت هنوز نمی‌توانستند از خودشان انعطاف نشان دهند و با حجاب و پوشش اسلامی بیرون بیایند. در اوایل انقلاب، به واسطه‌ی آن شور انقلابی و معرفت فراگیری که انقلاب در جامعه ایجاد کرده بود، حجاب به سهولت رواج پیدا کرد، اما ما باید می‌دانستیم که بعد از دوران انقلاب و دفاع مقدس به مرور به کار فرهنگی عمیق‌تری نیاز است تا حجاب در جامعه ماندگار شود و حتی توسعه پیدا کند. ما آن کارهای فرهنگی عمیق‌ و حتی اقدامات معمولی را هم در جهت ترویج حجاب انجام ندادیم. حتی بعضاً اقدامات زیادی بر خلاف منش حجاب در جامعه صورت گرفت که امروز آثار آن‌ها را در جامعه می‌بینیم.
 
بنده معتقدم، در عین حال که برای حفظ حجاب در جامعه‌ی خودمان و حتی ترویج آن در جامعه‌ی جهانی نیاز به اقدامات اساسی داریم، همین مقدار حجابی که در جامعه رواج دارد از معجزه‌های انقلاب است. وقتی تعداد محجبه‌های جامعه‌ی ما را در نظر می‌گیرید و میزان اعتقادشان را به حجاب ملاحظه می‌کنید، می‌بینید که این امر ناشی از فعالیت‌های فرهنگی و خدمات ما در زمینه‌ی ترویج حجاب نیست، بلکه ناشی از فطرت مؤمنین است که البته در جامعه‌ی اسلامی شکوفاتر از هر جامعه‌ی دیگری است. علاوه بر این، روح کلی انقلاب و نظام اسلامی منجر به ترویج حجاب شده است.
 
اگر در عرصه‌های مختلف اقدامات شایسته‌ای انجام بگیرد، مطمئن باشید که ما نه تنها مشکلی به نام بی‌حجابی یا بدحجابی در جامعه نخواهیم داشت، بلکه به عنوان بیرق اسلام ناب می‌توانیم حجاب را به خارج از مرزهای جوامع اسلامی صادر کنیم و آن را زمینه‌ساز پذیرش بقیه‌ی حقایق اسلامی قرار دهیم.
 
در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برخی قائل به کار فرهنگی هستند و برخی دیگر به اقدامات سلبی معتقدند. نگاه سوم و غالب این دو را مکمل یکدیگر می‌داند. از نظر حضرت‌عالی راهبرد نظام در این مسیر به چه صورت باید باشد؟ نقاط ضعف و آسیب‌های هر کدام از این رویکردها چیست؟
 
بنده معتقدم کارهای نظارتی و سلبی که به هر حال برای کنترل هنجارها در جامعه لازم هستند باید در مرحله‌ی آخر قرار بگیرند، ولی کار فرهنگی هم اولین کاری نیست که باید انجام شود. قبل از کار فرهنگی، ما نیاز داریم قوانینی را اصلاح کنیم که ساختارهای اجتماعی ما را شکل می‌دهند و حتی بر شکل‌گیری نهاد خانواده تأثیرگذار هستند. بعد از اصلاح قوانینی که به نوعی به بنیان‌های حجاب و روابط زن و مرد مربوط می‌شوند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که زمینه‌ی ترویج حجاب در جامعه بیشتر فراهم شود. آن وقت کار فرهنگی نتیجه‌ی خودش را بهتر نشان خواهد داد.
 
بعد از اصلاح وضعیت قانونی، باید به کارهای آموزشی اقدام کنیم. آموزش‌وپرورش باید به گونه‌ای تفکر پشتیبانی‌کننده از حجاب را به خوبی در جامعه ترویج کند. در آموزش‌های موجود، دین به صورت دقیق آموزش داده نمی‌شود و معارف دینی آن طور که باید و شاید از یک رفتار دینی صحیح مثل حجاب پشتیبانی نمی‌کنند.
 
پس مرحله‌ی دوم کار آموزشی و تحولی است که باید در آموزش‌وپرورش ایجاد شود. این تحول و کار آموزشی را ممکن است به نوعی کار فرهنگی تلقی کنید، ولی مسلماً یک اقدام خاص فرهنگی به چیزی غیر از فعالیت‌های عمومی فرهنگی اتلاق می‌شود.
 
اقدام سلبی اقدام چهارم است. البته با همه‌ی این حرف‌ها گاهی از اوقات اقدامات سلبی و نظارتی مقدم بر همه‌ی این اقدامات قرار می‌گیرد و برای برخورد با حرکت‌های سازماندهی‌شده و برنامه‌ریزی‌شده علیه حجاب و سلامت جامعه به میدان می‌آید. اقدامات سلبی و نظارتی اگر برای برخورد با مواردی باشد که به صورت حساب‌شده به ترویج بی‌بندوباری در جامعه می‌پردازند، یقیناً مقدم بر همه‌ی اقدامات دیگر خواهد بود.
 
در مرحله‌ی بعد باید به کار فرهنگی بپردازیم. البته در زمینه‌ی کارهای فرهنگی هم نیاز به سلسله قوانینی داریم که بتوانند فعالیت‌های فرهنگی را اساساً در کشور سامان دهند و نهادهای فرهنگی را نه تنها در این زمینه، بلکه در همه‌ی زمینه‌ها به خط کنند و برای هر کدام مسئولیت‌های خاص خودشان را تعریف نمایند و انجام کار فرهنگی را از آن‌ها مطالبه کنند.
 
کار فرهنگی در نظام اسلامی نباید یک سری فعالیت‌ تفننی و برآمده از ذوق آدم‌ها تلقی شود و برخی که استعداد یک کاری را دارند آن را انجام دهند. نباید این طور باشد که مثلاً برخی استعداد ساختن فیلم سینمایی را د ارند و اگر خواستند، آن را بسازند و اگر نخواستند، نسازند. نباید کار فرهنگی را به صورت امروزی آن باقی بگذاریم.
 
به این ترتیب، اقدام سلبی اقدام چهارم است. البته با همه‌ی این حرف‌ها گاهی از اوقات اقدامات سلبی و نظارتی مقدم بر همه‌ی این اقدامات قرار می‌گیرد و برای برخورد با حرکت‌های سازماندهی‌شده و برنامه‌ریزی‌شده علیه حجاب و سلامت جامعه به میدان می‌آید. اقدامات سلبی و نظارتی اگر برای برخورد با مواردی باشد که به صورت حساب‌شده به ترویج بی‌بندوباری در جامعه می‌پردازند، یقیناً مقدم بر همه‌ی اقدامات دیگر خواهد بود.
 
کارنامه‌ی رسانه‌ای جمهوری اسلامی را در طول 3 دهه‌ی گذشته و به خصوص دهه‌ی اخیر در اشاعه‌ی فرهنگ حجاب و عفاف چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
اگر بخواهیم رسانه‌های جمهوری اسلامی را در مقایسه با رسانه‌های کشورهای دیگر در نظر بگیریم، می‌شود نمره‌ی خوبی به این رسانه داد. اما برای تأمین نیاز جامعه‌ی ما فعالیت‌های رسانه‌ها نه تنها کافی نبوده، بلکه بعضاً مخرب هم بوده است. ما به هیچ وجه در رسانه‌ها قدرت تولید محصولات رسانه‌ای خوب را برای تعمیق و ترویج حجاب در جامعه نداشته‌ایم و نداریم. فکر نمی‌کنم به این سادگی بتوانیم به رفع چنین نیاز مهمی بپردازیم. اساساً اهالی رسانه باید از قدرت ویژه‌ای در پرداختن به مسائل فرهنگی و دینی برخوردار شوند تا بتوانند در این موضوعات ورود پیدا کنند و به صورت تأثیرگذار به تولید محصولات فرهنگی مورد نیاز بپردازند.
 
حجاب نقطه‌ای است که تمام توانایی‌های ما را به چالش می‌کشد. حجاب تمام موفقیت‌ها یا عدم موفقیت‌های ما را در تربیت یک انسان مؤمن در اندازه‌های کلان اجتماعی به چالش خواهد کشید و اتفاقاً بیشتر از اینکه یک تهدید تلقی شود، به نظر من یک فرصت است که جامعه می‌تواند کاستی‌های خودش را در مسیر تربیت انسان مؤمن و ساختن یک جامعه‌ی ایمانی ببیند. مشکل بی‌حجابی یک مشکل خاص فرعی نیست، بلکه برآمده از عموم کاستی‌های ما در زمینه‌های مختلف است که حتی بعضاً ممکن است به مسائل اقتصادی هم مرتبط باشد.
 
ما اگر جامعه را در ابعاد مختلف خوب و دقیق اداره کنیم، نتیجه‌ی خودش را در حجاب نشان خواهد داد. مثلاً وقتی در پی توسعه‌ی اقتصادی به شیوه‌های نظام سرمایه‌داری باشیم، تبعاً فرهنگ نظام سرمایه‌داری را هم باید بپذیریم، چون به وجود آمدن این فرهنگ و رواج آن در جامعه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. بی‌حجابی هم یکی از مشخصه‌های آن جامعه است. وقتی ما به ایمان و معنویت فطری آدم‌ها اتکا کنیم یا به تربیت فردی بپردازیم و از مباحث اخلاقی و تربیت جامعه‌ی ایمانی غافل شویم، مشکلاتی پیش می‌آیند که ممکن است در بی‌حجابی خودشان را نشان بدهند.
 
حجاب غیر از اینکه یک رفتار خاص باشد، یک شاخه برای عموم ابعاد جامعه در زمینه‌های مختلف است. به همین دلیل، موضوع حجاب از طرف دشمنان فرهنگ اسلامی خیلی مورد توجه قرار گرفته است و تخریب می‌شود. موضوع حجاب باید از جانب ما هم مورد توجه قرار بگیرد تا با تأمین نیازهای متنوعی که با حجاب مبارزه می‌کنند فرهنگ حجاب و عفاف را در جامعه رونق ببخشیم.
 
به نظر شما، در مواجهه‌ی رسانه‌ای با رسانه‌های معارض در موضوع حجاب چه راهبردی باید مد نظر قرار گیرد؟
 
مهم‌ترین راهبردی که در نبرد رسانه‌ای می‌توانیم اتخاذ کنیم گرفتن نقطه‌ضعف‌های حریف است. ما امروز در جهان با پدیده‌ی نوظهور بی‌بند‌و‌باری و بی‌حجابی مواجه نیستیم، بلکه بی‌حجابی، بی‌بند‌وباری و آزادی جنسی مدت‌هاست در غرب تجربه شده و به نتایج شوم خودش رسیده است. کسی نیست که از این فرصت برای تقویت بنیان‌های حجاب و عفاف استفاده کرده باشد.
 
حجاب غیر از اینکه یک رفتار خاص باشد، یک شاخه برای عموم ابعاد جامعه در زمینه‌های مختلف است. به همین دلیل، موضوع حجاب از طرف دشمنان فرهنگ اسلامی خیلی مورد توجه قرار گرفته است و تخریب می‌شود. موضوع حجاب باید از جانب ما هم مورد توجه قرار بگیرد تا با تأمین نیازهای متنوعی که با حجاب مبارزه می‌کنند فرهنگ حجاب و عفاف را در جامعه رونق ببخشیم.
 
اگر دوربین را روی دوش افراد فهیم قرار بدهید و آن‌ها بتوانند معضلات بی‌بندوباری در جوامع غربی را ثبت کنند و نمایش دهند، هم جامعه‌ی ما در مقابل تهاجم فرهنگی بیمه می‌شود و هم خود جوامع غربی که تا کنون تحت ستم فرهنگ مستکبران قرار داشتند بیدار خواهند شد. شما می‌بینید که رسانه‌های استکباری حتی اجازه نمی‌دهند ملت‌های خودشان از سیطره‌ی فرهنگی‌شان بیرون بیایند. این طور نیست که رسانه‌های غربی فقط علیه ما تهاجم فرهنگی داشته باشند و بخواهند فرهنگ جامعه‌ی ما را به عنوان یک جامعه‌ی اسلامی تخریب کنند.
 
آن‌ها قبل از اینکه به سراغ ما بیایند، به تخریب فرهنگی جوامع خودشان پرداخته‌اند و انسانیت را در آن جوامع تا حدود بسیار زیادی از بین برده‌اند تا بتوانند بر مردم سلطه پیدا کنند. چرا باید چند میلیون یهودی صهیونیست بر جهان بزرگ‌تری به نام مسیحیان مرفه و به ظاهر تحصیل‌کرده تسلط داشته باشند. این تسلط را آمار و ارقام بیان می‌کند. نیازی به تحلیل یا بیان دیدگاه‌های بنده و دیگران نیست. آن‌ها بنیادهای فرهنگی جوامع مسیحی را تخریب کرده‌اند تا بتوانند بر آن‌ها مسلط شوند.
 
ما باید این وضعیت را به مردم مغرب‌زمین، مردم خودمان و کل جهان به خوبی نشان دهیم. فیلم‌سازهای ما در نقد فمینیسم قدرت فیلم‌سازی ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند در مقام معرفی نگاه دین به رابطه‌ی زن و مرد قدرت بیان داشته باشند. همان طور که می‌دانید، نقد در مقایسه با طراحی یک نظام نوین و جایگزین کار آسان‌تری است. درک نظام اسلامی و نگاه آن به نظامات دینی کار بسیار دشواری است، در حالی که درک پوسیدگی و شکست نظامات غربی کار آسان‌تری به نظر می‌رسد. متأسفانه امروز این کار هم انجام نشده است.
 
ما در عرصه‌ی رسانه، برای مقابله با رسانه‌های ضدحجاب در همه‌ی دنیا، به کسانی نیازمندیم که بتوانند پایان زشتِ زیبایی‌های دروغینی را به تصویر بکشند که آن‌ها برای آزادی جنسی متصور شده‌اند. اگر در عرصه‌ی رسانه به مشکلات و بن‌بست‌های آن‌ها بپردازیم، جامعه‌ی ما حتماً در مقابل تهاجم فرهنگ غرب مصون خواهد شد.
 
چه راهکاری برای ترویج حجاب در جامعه پیشنهاد می‌کنید؟
 
باید یک نگاه جامع و عمیق به این موضوع داشته باشیم، چون حجاب یک پدیده‌ی خاص نیست. مشکل بی‌حجابی قبل از اینکه مشکل جامعه‌ی ما باشد، مشکل جوامع غربی و اروپایی است. آن‌ها با حجاب بیشتر مشکل دارند تا ما با بی‌حجابی. اگر این مقایسه را در نظر داشته باشیم، هم در برخورد با بی‌حجابی به ما روحیه می‌دهد و هم در برنامه‌ریزی هوشمندانه به ما کمک می‌کند.
 
البته باید در ابتدا بدانیم که حجاب یک رفتار خاص نیست، بلکه شاخصی برای وضعیت عمومی جامعه و ارتباط شبکه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است. لذا مسئله‌ی حجاب را نباید رفتاری صرفاً زنانه یا صرفاً در رابطه با موضوعی مثل عفاف و حیا تلقی کرد. حجاب به هیچ وجه یک مسئله‌ی اخلاقی صرف نیست، بلکه همان قدر که به اخلاق ربط دارد، به مسائل حقوقی و سیاسی مرتبط است و همان قدر به وضعیت فرهنگی یا بخش‌های دیگر، مثل وضعیت اقتصادی، ربط دارد.
 
من امیدوارم، برای ساماندهی روند حجاب، بتوانیم با استفاده از متخصصین رشته‌های مختلف و طرح مباحث گسترده‌ی میان‌رشته‌ای به راه‌حل‌های دقیق‌تری برسیم.[1]
 
پی‌نوشت‌:
 
[1]. گفتنی است در آستانه‌ی هفته‌ی عفاف و حجاب، لوح فشرده‌ی «حجاب؛ وقتی زن‌ها مهربان‌تر می‌شوند» بر اساس مجموعه سخنان حجت‌الاسلام پناهیان به همت موسسه‌ی عصر بیان معنوی عرضه شده است. در این محصول چند رسانه‌ای با نگاهی نو به ابعاد مختلف مقوله‌ی حجاب پرداخته شده است و تعاریف نویی برای حجاب ارائه شده است. توضیحات بیشتر در مورد این محصول را می‌توانید از اینجا ببینید.
 
منبع:برهان


:: موضوعات مرتبط: اجـــتماعــــــی , فـــــــــرهنـگی , عقــــــــــــایـــد , ,
:: برچسب‌ها: استادپناهیان , رایه الهدی , حجاب ,
:: بازدید از این مطلب : 2717
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
مطالب مرتبط با این پست
بزرگترین کمبود فرهنگی از دید آیت الله مصباح
بخش مهمی از مطالب ابن عربی در "فتوحات مکیه"مربوط به حضرت حجت (عج) است
رحیم‌پور ازغدی:از مدارس ما مدیران رشوه‌گیر بيرون مي آيند
رایة الهدی
آیت الله جوادی آملی: چیزی بنام مکتب ایرانی نداریم - رایة الهدی
استخاره در امر ازدواج
ماجرای قرآنی به خط امام حسین(ع) که به دست رهبر انقلاب رسید
آیت‌الله جوادی آملي: فرد بی‌حجاب بیمار است
حجت الاسلام پناهیان :ما وارد دوران مسابقه برای رعایت تقوا شده‌ایم
تأثیر قرآن و دعا بر فضای امتحانات دانشگاهی

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه