میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 320
:: باردید دیروز : 308
:: بازدید هفته : 4004
:: بازدید ماه : 12112
:: بازدید سال : 37697
:: بازدید کلی : 641181
نویسنده : گمنام
چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391

دكتر علی اكبر ولایتی دبیر كل مجمع جهانی بیداری اسلامی در حاشیه همایش ملی «هنر و تمدن شیعی» با بیان اینكه فرهنگ و تمدن عمیق شیعی از مهمترین اركان فرهنگ و تمدن اسلامی است، افزود: عمق بینش شیعه و معرفت آن و برداشتی كه از اسلام و پیامبر اكرم و سقلین كه همان قرآن كریم و اهل بیت (ع) است باعث شده كه بزرگان شیعه در هر حوزه ای از فرهنگ و تمدن كه وارد شدند كار را به كمال رساندند.

ولایتی ادامه داد: عرفان شیعی و آشنایی و اعتقاد عمیق شیعیان نسبت به اهل بیت پیامبر اكرم (ص) و حكمت ایشان، به خصوص امیر المومنین علی (ع) كه نهج البلاغه او دریایی از حكمت است و همچنین حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع) باعث شده كه هنر و فرهنگ شیعی به اوج و تعالی برسد.

وی حادثه كربلا را عمق تاریخ اسلام خواند و گفت: در حقیقت اساس اسلام در كربلا دوباره سازی شد و فلسفه شهادت در تشیع فلسفه عمیقی است كه مشابه آن را با چنین عرفان و بینشی در هیچ كجای دنیا نمی توان مشاهده كرد.

تاثیر آموزه های شیعی بر هنر
ولایتی با بیان اینكه عرفان و فتوت سر شاخه هایی روئیده بر تنه اصلی تشیع هستند، افزود: عرفان اسلامی و شیعی تاثیرات زیادی بر هنر در عالم اسلام داشته است كه این تاثیر را می توان در حوزه خط، نقاشی، معماری و شعر مشاهده كرد.

او با بیان اینكه عرفای بزرگ هنگامی كه به مقام اهل بیت (ع) می رسند در برابر بزرگی آن ها زانو می زنند، افزود: سر سلسله عرفان نظری محی الدین ابن عربی است و ببینید در كتاب بزرگ خود «فتوحات مكیه» چه برداشتی از نقش اهل بیت (ع) در اسلام دارد و چگونه از محبت اهل بیت و تبعیت از ایشان و همچنین در رابطه با حضرت حجت (عج) سخن می گوید؛ خود این نكته جالب توجه است كه بخش مهمی از مطالبی كه ابن عربی در این كتاب آورده مربوط به حضرت حجت (عج) است.

ولایتی گفت: هیچ شاعر ایرانی یا غیر ایرانی را پیدا نمی كنید كه در درجات بالایی از معرفت و بزرگی باشد و از دریای بیكران معارف اهل بیت (ع) بهره نبرده باشد،
وی ادامه داد: شعرای بزرگی چون حافظ، سعدی، مولانا، فردوسی و نظامی هر كدام به امیر المومنین (ع) یا ائمه اطهار (ع) كه می رسند سر تعظیم فرود می آورندو جوری سخن می گویند كه حتی اگر بعضی از آن ها شیعه هم نباشند ارادتشان به اهل بیت (ع) كمتر از شیعیان نیست. و اگر می بینیم شعر این بزرگان ماندنی شده به خاطر بهره وری آن ها از معارف اهل بیت (ع) است.

دبیر كل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینكه اوج هنر خطاطی، نقاشی و معماری در زمان حاكمیت شیعه در ایران بوده است، افزود: نه تنها مهم ترین مجموعه معماری ایران، بلكه جهان اسلام میدان نقش جهان اصفهان است كه در نقطه به نقطه اجزاء این میدان آثار معرفت شیعی پیدا است.
وی در پایان درباره چگونگی كاربرد آموزه های شیعه در هنر امروز گفت: گام اول، آشنایی با تاریخ و عمق معرفت شیعه است و این به انسان هنرمند كمك می كند تا بتواند از این معارف در هنر مدرن هم استفاده كند.
 



:: موضوعات مرتبط: مــهـــــدویــــت , اجـــتماعــــــی , ,
:: برچسب‌ها: فتوحات مکیه , حضرت حجت , ولایتی ,
:: بازدید از این مطلب : 2269
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
مطالب مرتبط با این پست
بزرگترین کمبود فرهنگی از دید آیت الله مصباح
بخش مهمی از مطالب ابن عربی در "فتوحات مکیه"مربوط به حضرت حجت (عج) است
25 نکته که هر شیعه درمورد امام زمان باید بداند...
مرگ سرخ
رحیم‌پور ازغدی:از مدارس ما مدیران رشوه‌گیر بيرون مي آيند
رایة الهدی
آیت الله جوادی آملی: چیزی بنام مکتب ایرانی نداریم - رایة الهدی
آقاي بهجت گفتند:ولایت آقا روح‌الله این‌ها را می‌کشاند-رایة الهدی
استخاره در امر ازدواج
ماجرای قرآنی به خط امام حسین(ع) که به دست رهبر انقلاب رسید

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه