كتاب‌هايي كه علامه حسن‌زاده آملي بر خواندن‌شان تاكيد دارد

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 557
:: باردید دیروز : 258
:: بازدید هفته : 2755
:: بازدید ماه : 8087
:: بازدید سال : 45862
:: بازدید کلی : 649346
نویسنده : گمنام
چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391
كتاب‌هايي كه علامه حسن‌زاده آملي بر خواندن‌شان تاكيد دارد

 

حجت‌الاسلام محيطي يكي از شاگردان علامه حسن‌زاده آملي كتاب‌هايي كه اين استاد بزرگوار تاكيد بر خواندن‌شان را دارد، معرفي كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجو، حجت‌الاسلام محيطي صبح امروز در مراسم بزرگداشت شهيد مطهري در دانشكده الهيات دانشگاه تهران با اشاره به روش هاي تربيتي شهيد مطهري گفت: اولين روش تربيتي شهيد مطهري تقويت اراده مي باشد به گونه اي كه تا اراده قرص و محكم نشود هيچ‌گاه به نتيجه نمي‌رسيم.
 
وي بيان داشت: عبادت دومين روش و امر به معروف سومين روش است كه امر به معروف به عنوان بسترساز همه خير و خوبي‌ها هم براي فرد و هم براي جامعه موثر مي باشد.
 
اين استاد حوزه و دانشگاه چهارمين مسئله را مراقبه و پنجمين را محاسبه معرفي كرد و گفت: در احاديث مختلف از ائمه معصوم‌ داريم از ما نيست كسي كه هر روز به حساب اعمال خودش رسيدگي نكند.
 
محيطي ششمين روش را مشارطه دانست و گفت: يعني بعد از محاسبه اعمال‌مان براي خودمان شرط بگذاريم كه ما ديگر مرتكب خطا و اشتباه نشويم.
 
وي كار و تلاش را روش هفتم ناميد و گفت: در احاديث مختلف داريم ملعون يعني كسي كه بار خودش را به دوش ديگران بيندازد.
 
اين استاد حوزه و دانشگاه جهاد در راه خدا را هشتمين روش و ازدواج را نهمين روش دانست و گفت: انسان از خود دوستي به غيردوستي و كم‌كم به خدادوستي و خدامحوري مي‌رسد.
 
محيطي تشويق و تنبيه، بلا، صبر، توبه، ساده‌زيستي و عشق و محبت را روش‌هاي تربيتي شهيد مطهري دانست.
 
وي گفت: اگر به جاي من و خدا كه موضوع جلسه است خدا و من را انتخاب مي كرديد، بهتر بود؛ زيرا خداوند در صدر همه امور قرار دارد.
 
اين استاد حوزه و دانشگاه گفت: چون در جمع اهل فضل و كمال قرار دارم 10 نكته را راجع به انسان و ارتباطش با خدا بيان مي‌كنم كه قالبش از كتاب‌هاي علامه حسن‌زاده‌آملي انتخاب شده است.
 
محيطي افزود: اصل اول اين است كه انسان داراي جسم و روح است اما اصل وجودش روح اوست كه اين مسئله را مي‌شود با ادله زيادي اثبات كرد زيرا روح ماست كه ماندگار است.
 
وي در خصوص دومين اصل گفت: روح انسان يا خلقت انسان ابدي است براي همين در قرآن آمده است «خالدين فيها ابدا» من و شما براي مردن نيامده‌ايم و اگر كسي همچنين فكري داشته باشد متوجه قضيه نشده است؛ زيرا جسم ما مي ميرد اما روح و يا همان حقيقت براي هميشه زنده مي‌ماند.
 
شاگرد استاد علامه حسن‌زاده‌آملي بيان داشت: اصل سوم اين است كه حقيقت انسان علاوه بر ابدي بودن عزلي هم مي‌باشد در توضيح اين اصل بايد بگويم كه اين جسم ماست كه آغاز و پايان دارد اما روح ما آغاز و انجامي برايش نيامده است ما قبل از دنيا در عالم زر بوديم و قبل‌تر آن در عالم نور و قبل‌تر از آن هم در نور الهي حضور داشتيم.
 
محيطي با اشاره به اينكه پيوند انسان با اعمالش تكويني است آن را چهارمين اصل خواند و گفت: ما دو نوع پيوند داريم پيوند اعتباري و پيوند تكويني در پيوند اعتباري ما مي‌توانيم تغييرات ايجاد كنيم، كم و زيادش كنيم اما پيوند تكويني فقط يك حالت دارد و قابل تغيير هم نيست براي همين است كه مي‌گويم ارتباط‌مان با اعمال‌مان تكويني است.
 
وي در ادامه افزود: اصل بعدي اين است كه انسان مسافر الي‌الله بلكه سالك‌الي‌الله و بالاتر از آن صائرالي‌الله است ممكن است شما سفر كنيد كه در اين حالت شما مسافريد اما گاهي با پاي خودتان و پياده سفر مي‌كنيد كه در اين حالت سالك هستيد.
 
شاگرد علامه حسن زاده آملي افزود: اصل ششم اين است كه اين انسان مسافر سالك به همه نيازهايش مجهز شده است وقتي كه خداوند همه نيازهاي يك بذر گياه كوچك را تامين مي‌كند مگر ممكن است كه خداوند نيازهاي مورد نظر روح انسان را تامين نكرده باشد.
 
محيطي بيان داشت: انسان با سعي و تلاش به طور تكويني نه اعتباري همه داشته‌هايش را استخراج مي‌كند زماني كه به حج مي‌رويم و طواف به دور خانه خد ا را انجام مي‌دهيم سوال اينجاست كه چگونه در آنجا به خدامحوري برسيم من مي‌گويم اول با آب زمزمه و بعد با سعي صفا و مروه كه در اينجا منظور از آب تعبير علم است و منظور از صفا و مروه سعي و تلاش كه انسان با علم و سعي و تلاش مي‌تواند به خدامحوري برسد.
 
وي افزود: اصل بعدي اين است كه انسان امير قافله همه عالم به سوي خداوند و باب‌الله است اين اصل يعني اينكه انسان امير قافله همه عالم است و همه ديگر مخلوقات در خدمت انسان هستند.
 
شاگرد علامه حسن زاده آملي بيان داشت: اين انسان با اين ويژگي‌هايي كه گفته شد برترين مخلوق الهي است در اينجا بايد گفت چرا ملائكه انتخاب نشدند و انسان به عنوان برترين مخلوق انتخاب شد، به خاطر اين است كه خدا انسان را آفريد و روح خود را در او دميد به همين علت او برترين مخلوق الهي است.
 
محيطي با اشاره به اصل آخر انسان و ارتباطش با خدا گفت: اين انسان بيشترين احتياج به ذات اقدس الهي دارد و عين فقر است تعبير عين فقر يعني اينكه شايد فقير از خودش يك استقلالي دارد اما فقر يعني اينكه تنها دارايي فرد نداري اوست.
 
وي با اشاره به خاطره‌اي از علامه‌ حسن‌زاده‌‌آملي گفت: ‌يكبار از ايشان سوال كرديم تا كتاب‌هايي از خودشان را براي خواندن توصيه كنند ايشان اولين كتاب را نامه‌ها و برنامه‌ها عنوان كردند، دومين كتاب مجموعه مقالات‌شان و سومين كتابي با عنوان نور علی نور عنوان كردند.
 
شاگرد علامه حسن زاده آملي بيان داشت: يكبار دو جوان از ايشان خواستند كه يك نصيحتي براي زندگي‌شان بكنند ايشان هم فرمودند كه ابتدا سعي كنيد زندگي‌تان قرآن محور باشد و در اين راه استقامت داشته باشيد و همچنين سوره واقعه را همواره قبل از خواب بخوانيد.


:: موضوعات مرتبط: اخلاق و عرفان , ,
:: برچسب‌ها: علامه حسن زاده آملی , کتب , رایه الهدی البرز , شاگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 2123
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه