میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 361
:: باردید دیروز : 239
:: بازدید هفته : 3981
:: بازدید ماه : 12089
:: بازدید سال : 37674
:: بازدید کلی : 641158
نویسنده : گمنام
سه شنبه 12 ارديبهشت 1391

هنگامی که در شرایط سال‌های اولیه انقلاب اسلامی برخی از دیدگاه‌ها پیرامون نوع حکومت در ایران وجود داشت و در این حین برخی از اشخاص بر تباین میان حکومت اسلامی و حکومت دموکراتیک تأکید می‏کردند، در نتیجه شهید مطهری به دنبال رفع این سوء تفاهم بودند، ایشان در فاصله کوتاه 22 بهمن سال 1357 تا 12 اردیبهشت 1358 با تاکید بر لزوم و ضرورت وجود حکومت جمهوری اسلامی از وجهه دیگری سخن به میان آورد.

او که در محضر استادانی حضرت آیت العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) سال‌ها شاگردی کرده بود، همانند دو استاد عالی‌قدرش، اسلام را دینی سیاسی و اجتماعی می‌دانست و سیاست و حکومت را به معنای اداره امور اجتماعی، از مهم‌ترین دستورهای اسلام بر می‌شمرد که بقا و توسعه اجرای احکام اسلام و عزت مسلمانان را ضمانت می‌کند.

لذا یکی از موضوعات بایسته تحقیق و بررسی که در دستور کار علمی و فکری شهید مطهری قرار داشته و به سامان رسانیدن آن جزو آرزوهای این استاد شهید به شمار می‌رود، موضوع حکومت از نظر اسلام و یا «ولایت فقیه» است.

استاد شهید مطهری در حالی به تبیین نظریه انتخابی ولایت فقیه می‌پردازد که «ولایت فقیه» را «بیت القصیده و زیر بنای تعالیم انبیا» می‌داند و بر نقش ممتاز مردم در مشروعیت ولی‌فقیه تاکید و اظهار می‌دارد: «نقش فقیه در کشورهای اسلامی و بالاخره در یک کشور اسلامی که ملتزم و متعهد به اسلام است و اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی پذیرفته است، نقش یک ایدئولوگ است نه نقش یک حاکم! ایدئولوگ وقتی که مردم آن ایدئولوژی را پذیرفته‌اند، قهراً برای ایدئولوگ یک نقشی قائل هستند و این است که نظارت می‌کند بر اینکه؛ این ایدئولوژی درست اجرا می‌شود یا درست اجرا نمی‌شود... ولایت فقیه، ولایت ایدئولوژیکی است و اساساً خود فقیه را مردم انتخاب می‌کنند، این عین دموکراسی است... ».



:: برچسب‌ها: ولایت فقیه , مطهری ,
:: بازدید از این مطلب : 2196
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه