میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 863
:: باردید دیروز : 1155
:: بازدید هفته : 2018
:: بازدید ماه : 5992
:: بازدید سال : 31577
:: بازدید کلی : 635061
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و راه افتادن کارت سوخت برای خودروها، از تیرماه سال 86 روند فزاینده مصرف این فرآورده نفتی متوقف شد و قاچاق سوخت نیز تقریبا صفر شد.

علاوه بر آن شاهد کاهش چشمگیر مصرف بنزین بودیم به گونه ای که مصرف از 73.6 میلیون لیتر در سال 85 به 66.2 میلیون لیتر در سال 86 کاهش یافت.

با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها در آذرماه 89، روند کاهش مصرف بنزین تشدید شد به گونه ای که مصرف آن در سال 90 به 59.9 میلیون لیتر در روز رسید.

توقف اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در اواخر دولت دهم و تصمیم دولت یازدهم مبنی بر حذف سهمیه بندی بنزین و کارت سوخت از خردادماه 94، روند فزاینده مصرف این فرآورده نفتی را به خصوص در سال 97 به همراه داشت.

در همان ماه‌های نخست سال 94 که این اقدام صورت گرفت رئیس جمهور توئیت کرد «بنزین دو نرخی ایجاد فساد می‌کرد به همین دلیل آن را تک نرخی کردیم. حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری در پرداخت یارانه‌ها در سال داریم.»  فارغ از این استدلال،‌ آمارها گویای این واقعیت است که مصرف بنزین از حدود 71 میلیون لیتر در سال 94 به 91.7 میلیون لیتر در سال 97 رسید که براساس نمودارها رشد غیرطبیعی را طی کرده است.

آمارها گویای این واقعیت است که عوامل مختلفی از جمله سهمیه‌بندی و کارت سوخت باعث شد روند مصرف در این دوره زمانی حتی با وجود نوسان ارزی سال های 90 و 91 سیر منطقی داشته باشد.

سال 84 مصرف بنزین 67 میلیون لیتر بوده و 10 سال بعد نیز با وجود افزایش خودروها و در نظر گرفتن متغیرهای دیگر حداکثر 4 میلیون لیتر به مصرف افزوده شده است. اما با حذف کارت سوخت روند صعودی بدون هیچ محدودیت آغاز شد و در نهایت دولت برای جبران این تصمیم اشتباه خود، در حال حاضر به سه برابر کردن قیمت این فراورده نفتی روی آورده است.

کار به جایی رسید که مسئولان نیز در شرایط تحریمی احساس خطر می‌کنند که ادامه یافتن شیوه مصرف، ما را در آینده نزدیک به واردکننده این سوخت تبدیل می‌کند. یکی از دلایل افزایش قیمت بنزین نیز همین عامل دانسته شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در این رابطه گفته است اگر روند مصرف بنزین با شرایط قبل ادامه می یافت سال 1400 با وجود سرمایه گذاری 4.2 میلیارد دلاری روی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به واردکننده بنزین تبدیل می‌شویم.

آمارهای دستگاه‌های دولتی نشان می‌دهد حذف کارت سوخت از سوی مسئولان درست و کارشناسی نبود و دلایل آن همچنان مبهم و سوال برانگیز است. معلوم نیست با کدام منطق اقتصادی این کار صورت گرفت. 

علاوه بر حذف کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین، نوسانات ارزی در سال 97 باعث شد تا قاچاق این فرآورده نفتی جذابیت بالاتری پیدا کند و فاصله قیمت آن در مقایسه با کشورهای همسایه این پدیده شوم را رونق بیشتری بخشد.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 811
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398

«آشوبگران حرفه‌ای»؛ این شاید بهترین لفظی باشد که بخواهیم روی اغتشاشگران این چند روز اخیر در کشورمان بگذاریم؛ در این میان برخی زنان نقشی محوری در لیدری این آشوب‌ها برعهده دارند.

لیدری یک زن در اغتشاشات اخیر

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، صبح‌نو نوشت: «آشوبگران حرفه‌ای»؛ این شاید بهترین لفظی باشد که بخواهیم روی اغتشاشگران این چند روز اخیر در کشورمان بگذاریم؛ در این میان زنان نقشی محوری در لیدری این آشوب‌ها برعهده دارند. آشوب‌طلبان برخلاف گذشته از سازماندهی و ساختارمندی خاصی در رفتارهای خود برخوردارند. موضوعی که پیش از این وجود نداشت. در این سازماندهی، نقش رسانه‌های معاند بی‌بدیل است.


سه ضلعی فتنه
نکته بسیار مهم در ماجرای اعتراضات اخیر به افزایش قیمت بنزین، پوشش گسترده رسانه‌های  معاند بود. این شبکه‌ها با افزایش ساعات فعالیت خود، برنامه‌های گسترده و منسجمی برای پوشش اخبار مربوط به اعتراضات به‌ویژه مواردی که القاکننده آشوب و اغتشاش و فضای امنیتی بود، تدارک دیدند. مثلاً شبکه فارسی زبان بی‌بی‌سی، برخلاف هر روز که اخبار زنده خود را از ساعت ۶عصر شروع می‌کند، از همان روز 25‌آبان و به بهانه آغاز اعتراضات، برنامه‌های خبری را با عنوان ویژه پوشش واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین، از ساعت ۲‌ظهر روی آنتن برد. از دیگر محورهای کاری شبکه‌های اپوزسیون خارج‌نشین، که مشخصاً معطوف به مثلث بی‌بی‌سی، من‌وتو و ایران اینترنشنال است، تمرکز روی اعتراضات در استان‌های واجد اقلیت‌های قومی و دینی خوزستان و آذربایجان است. به‌ویژه در مورد خوزستان و با توجه به نزدیکی این استان به عراق، شبکه‌های معاند کوشیدند تا اعتراضات عراق را به این استان نیز تسری بدهند.

اعتراف به فرماندهی
فرماندهی اغتشاشات در ایران، موضوعی نیست که از سوی رسانه‌های نامبرده شده، رد و انکار شده باشد. مسعود بهنود از کارشناسان بی‌بی‌سی فارسی، 2روز پیش در توییتی، مستقیماً به این مسأله اشاره کرد. وی با انتشار دیالوگی میان مجری و کارشناس این شبکه، رسماً به دست داشتن این رسانه وابسته به دربار بریتانیا، اعتراف کرد. بهنود گفت‌وگوی صورت گرفته را این‌طور بازنشر داد:«کارشناس: تظاهرات و درگیری‌های این چهار روز را ما برنامه‌ریزی دقیق کردیم، رهبری دارد. مجری: یعنی شما بنزین را گران کردید؟ کارشناس: نه ولی در جریان بودیم برایش برنامه‌ریزی کردیم». علاوه بر این، امیرحسین اعتمادی از دیگر کارشناسان بی‌بی‌سی هم در اظهاراتی، از برنامه‌ریزی چند ساله روی اعتراضات و آشوب‌های اخیر خیابانی خبر داد و تاکید کرد که این رخدادها، رهبران میدانی دارد.

نقش پر رنگ زنان
میان‌داری و میدان‌داری ویژه زنان در اغتشاشات اخیر، چشمگیر به نظر می‌رسد. در نقاط متعدد به‌ویژه حومه تهران، زنان ظاهراً 30 تا 35‌سال، نقش ویژه‌ای در لیدری اغتشاشات به عهده دارند. مشاهدات خبرنگار «صبح‌نو» نشان می‌دهد که این زنان متحدالپوشش، هریک وظیفه‌ای جداگانه دارند؛ یکی از شورش‌ها فیلم می‌گیرد، دیگری جلوی خودروها را می‌گیرد و دیگری با تحریک مردم، آن‌ها را به پیوستن به صف اغتشاش‌ها مجاب می‌کند. اینکه چرا در اغتشاشات اخیر، زنان به مهره میداندار تبدیل شده‌اند، خود جای سؤال دارد. مهم‌ترین پاسخی که شاید بشود به این سؤال داد این است که حضور پر رنگ زنان، عاملی مهم در تحریک احساسات و عواطف و غیرت جامعه بوده که به‌طور هدف‌دار به مستمسک برخی جریانات معاند جهت بسط اعتراضات 
تبدیل شده است.

 

آشوبگران حرفه‌ای
همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، آشوبگران اغتشاشات اخیر برخلاف موارد مشابه گذشته، از جمله آشوبگران دی ماه‌96 یا فتنه سال‌88، از سازماندهی و ساختارمندی خاصی در رفتارهای خود برخوردارند. یکی از این موارد ساختارمندی، به امکانات بدیع و گسترده گروه‌های خشونت مربوط می‌شود. رصد رفتار خشونت‌طلبان در روزهای گذشته، ما را به نکات تازه‌ای رهنمون می‌کند. خشونت‌طلبان در برخورد با نیروهای امنیتی و انتظامی، حتی از امکانات بیشتری برخوردار هستند.مثلاً در ملارد، رباط‌کریم، شهریار و اسلامشهر، آشوبگران دارای سلاح گرم نظیر کلاشینکف و نارنجک هستند. داشتن لباس‌های متحدالشکل و ماسک و عینک استخر، مقاومت این افراد در مقابل گاز اشک‌آور را بالا برده است. این افراد از سویی به گاز اشک‌آور دسترسی دارند که به وفور مورد استفاده قرار گرفته است. دسترسی این افراد به چنین امکاناتی، حتی در مواردی باعث شده تا ناجا و نیروهای انتظامی محلی، از پس مقابله برنیایند و میدان را برای نیروهای امنیتی دیگر و با امکانات لجستیکی بیشتر خالی کنند.
 
تکنیک‌های وحشت
در همین زمینه، گزارش برخی نهادهای امنیتی گواهی می‌دهند که در بازداشت عناصر آشوب‌طلب، موادی مانند نارنجک دست‌ساز، ژل‌های آتش‌زا، ابزار شکستن قفل و سلاح سرد کشف شده که توسط یک یا چند موتورسوار مسلح با سلاح گرم، پشتیبانی می‌شوند. مشاهدات و شنیده‌های خبرنگار «صبح‌نو» در مناطق اطراف تهران مانند ملارد، اسلامشهر و شهریار نشان می‌دهد که هسته‌های خشونت‌طلب، هر‌یک به‌طور متوسط 40 تا 50‌نفر را شامل می‌شوند. نوع عملکرد این هسته‌ها، لایه‌لایه است؛ به این صورت که یک لایه مأمور تخریب، لایه دیگر مأمور ایجاد رعب‌و‌وحشت در میان مردم و لایه بعدی مأمور ایجاد حائل برای فراری دادن عاملان تخریب هستند. مورد دیگر در این زمینه، به لباس‌ها و نشانه‌های مشخص و متحد هسته‌های خشونت مربوط می‌شود. کارویژه این لباس‌های یک رنگ، تسهیل در شناسایی یکدیگر در موقع عملیات است.

اشراف اطلاعاتی به سوراخ‌سنبه‌ها
یکی از موارد بسیار مهم و کلیدی در رفتار آشوب‌طلبان در مناطق مختلف به‌ویژه حومه تهران، اشراف اطلاعاتی آن‌ها به معابر و راه‌های اصلی و فرعی مناطق است. همین مسأله برخورد نیروهای امنیتی با ایشان را با سختی و دشواری مواجه کرده است. موضوع مهم دیگر، سرعت بسیار بالای گروه‌های تخریبی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با استفاده از ابزارهای همراه خود در محل مورد نظر وارد شده، اقدام به تخریب و آتش‌زدن کرده و پس از آن به طرز ماهرانه‌ای خود را از بدنه معترضان و عابران جدا کرده و محل را ترک می‌کنند.

آخرین سیستم در دست اغتشاشگران
موضوع دیگری که شایان توجه می‌نماید، نحوه ارتباط آشوبگران با یکدیگر است. حتماً برای مخاطب این سؤال پیش می‌آید که با توجه به قطعی اینترنت، آشوب‌طلبان چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. یکی از گزاره‌های مهم که خبرنگار «صبح‌نو» یافته، استفاده از امکاناتی نظیر بلوتوث و اینترنت ماهواره‌ای نیز در هماهنگی و جابه‌جایی این نیروها کمک می‌کند. از سوی دیگر و با وجود ایجاد آرامش و ثبات نسبی در بسیاری از نقاط کشور، برخی شبکه‌های معاند که این روزها به ظاهر مشغول پوشش لحظه‌به‌لحظه اغتشاشات‌اند، با انتشار فیلم‌های روزهای ابتدایی اعتراضات، مدعی استمرار شرایط مشوش هستند. 

غارت فروشگاه‌ها
مسأله مهم دیگری که سابقاً کمتر از سوی اغتشاشگران شاهدش بودیم، حمله سازمان یافته و همه‌جانبه به مراکز خدمات عمومی مشخصاً بانک‌ها، فروشگاه‌ها و ساختمان‌های شهرداری‌ها و فرمانداری‌هاست. عناصر هرج‌و‌مرج خواه، برای ایجاد نارضایتی در میان توده‌های مردم و ایجاد حس استیصال در آن‌ها، حربه تاکتیکی منظمی در حمله به این مراکز را دنبال می‌کنند. در برخی نقاط حتی نیروهای اغتشاشگر با استفاده از اهرم‌ها و قیچی‌های بزرگی که در اختیار دارند، زنجیرهای حفاظتی فروشگاه‌ها را قطع کرده و محصولات آن را به غارت می‌برند.
در این میان، نکته اصلی که رسانه‌های معاند مشغول پخت‌و‌پز اساسی آنند، انداختن تقصیر تخریب چنین اماکنی به دوش نیروهای امنیتی با هدف تطهیر و مظلوم‌نمایی خشونت‌طلبان است. شبکه‌های معاند در قالب گفت‌وگوهای کذایی با به اصطلاح شاهدان عینی، می‌کوشند تخریب اموال عمومی را نه به عنوان اقدام اغتشاشگران بلکه نیروهای امنیتی و انتظامی 
جا بیاندازند.
 
توحش دسته جمعی
با این حال، مردم مناطقی که دسترسی‌شان به مراکز خدمات عمومی به واسطه آتش‌افروزی و تخریب‌گری اغتشاشگران، محدود شده، زبان به اعتراض گشوده و خواهان مقابله سفت و سخت نهادهای امنیتی با این قبیل اوباش هستند. مشاهدات خبرنگار ما در منطقه پرند، به وضوح این اعتراض مردمی علیه اغتشاشگران را نشان می‌دهد. یکی از شهروندان پرندی در گفت‌وگویی که با «صبح‌نو» داشت، مشاهداتش از توحش آشوبگران را این‌گونه روایت کرد: «افراد حمله‌کننده به مؤسسات مالی دارای سلاح‌های سرد بودند. 
این‌ها با ایجاد رعب‌و‌وحشت به برخی بانک‌ها حمله کردند و پس از تخریب این اماکن آن‌ها را به آتش می‌کشیدند؛ برخی از آن‌ها با داشتن خودرو و به صورت گروهی به شهرداری‌ها حمله‌ور می‌شوند و آن اماکن را تخریب و به آتش می‌کشیدند». همه این روایت‌ها در شرایطی است که نهادهای امنیتی در کشور مانند سپاه و ارتش و ناجا، هریک در اطلاعیه‌های جداگانه، خط قرمز خود را امنیت عمومی مردم عنوان کرده و بر مقابله محکم و بی‌اغماض با قانون ستیزان و آشوبگران تاکید کرده‌اند. یقیناً این غائله نیز همچون موارد قبلی، به پایان خواهد رسید اما روسیاهی برای آن‌هایی می‌ماند که گمان دارند می‌توانند با تحریک و تشجیع اذهان مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه کنند. این خیال خام گویی خیال پختگی ندارد!

میان‌داری و میدان‌داری ویژه زنان در اغتشاشات اخیر، چشمگیر 
به نظر می‌رسد. در نقاط متعدد به‌ویژه حومه تهران، زنان ظاهراً 30 تا 35‌سال، نقش ویژه‌ای در لیدری  اغتشاشات به عهده دارند. مشاهدات خبرنگار «صبح‌نو» نشان می‌دهد که این زنان متحدالپوشش، هریک وظیفه‌ای جداگانه دارند؛ یکی از شورش‌ها فیلم می‌گیرد، دیگری جلوی خودروها را می‌گیرد و دیگری با تحریک مردم، آن‌ها را به پیوستن به صف اغتشاش‌ها مجاب می‌کند

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , ,
:: بازدید از این مطلب : 889
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398

«بی‌بی‌سی فارسی» مدام در برنامه‌ها و میان‌برنامه‌هایش ادعای حرفه‌ای بودن و صداقت در انتشار اخبار را مطرح می‌کند؛ تبلیغ می‌کند برای پاک‌دستی خودش. اما تا اتفاقی می‌افتد که زیادی خوشحال می‌شود، زود هول می‌کند و نیتش آشکار می‌شود.

«آمدنیوز»حرفه‌ای با امکانات بیشتر!

مجله فارس پلاس: هرگاه در ایران اتفاقی رخ می‌دهد که خوشایند ضدانقلاب است و هر وقت اعتراض یا ناآرامی یا آشوبی رخ می‌دهد بی‌بی‌سی فارسی خوش‌خوشانش! می‌شود. موضوع، از تأمین خوراک خبری برای رسانه‌ای با دست‌های کوتاه شده در ایران فراتر است؛ نیاتی پشت خبرها و خبرسازی‌هاست.

از اول هفته، بی‌بی‌سی فارسی تقریباً همه خبرهای دنیا را نادیده می‌گیرد تا ناآرامی‌های ایران را پوشش دهد. فیلم و تصویر چندانی هم که به دستش نمی‌رسد، پس فقط می‌ماند تحلیل. کارشناسان مهمان و غیرمهمان می‌آیند و می‌روند و بساطی به راه افتاده از اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌ها و اما و اگرها؛ البته همه از راه دور. ولی مشکل اینجاست که وقتی مستندات نباشد کار نازل می‌شود و همه چیز در حد حدس و گمان باقی می‌ماند. بدتر آنکه وقت هم زیاد می‌آید و دیگر معلوم نیست چگونه باید روزی چند ساعت درباره اعتراضات ایران سخن گفت و برنامه پر کرد. به‌ویژه آنکه این روزها آنقدر دلواپس ایرانی‌ها شده‌اند که برنامه خبری زنده‌شان به‌جای ساعت 17 از ساعت 14 آغاز می‌شود!

چاره‌ای ندارد، از هر خبری که مستقیم از ایران آمده باشد، درست یا نادرست، استقبال می‌کند. کار به جایی می‌رسد که شنیده‌ها درباره اتفاقی در ایران را به‌عنوان «خبر فوری» زیرنویس می‌کند؛ در چنین شرایطی اگر کسی حرفی در حمایت از ناآرامی‌ها یا در مخالفت با طرح سهمیه‌بندی بنزین بزند که چه بهتر! خودش یک سرفصل خبری محسوب می‌شود و برایش میزگرد تشکیل می‌دهند!

بی‌بی‌سی فارسی آنقدر خوشحال است که کار حرفه‌ای را بوسیده‌ و کنار گذاشته‌ و با هیجان اخبار اعتراض‌های ایران را پوشش می‌دهد؛ بدون فیلم و عکس و مستندات. نمی‌توانند شعفشان از آشوب و اعتراض در ایران را پنهان کنند. کسی هم نیست که یادآوری کند که حمایت از تخریب و خشونت، کار یک رسانه حرفه‌ای و متشخص نیست و باید لااقل جلوی دوربین حفظ ظاهر کرد!

 

فقط خوشحالی نیست؛ ترویج خشونت هم هست. بی‌بی‌سی فارسی این روزها مهمان‌هایی دارد که مستقیم یا غیرمستقیم، آشکار یا پنهان و به‌وضوح یا زیرپوستی خشونت را ترویج می‌کنند.

 

وقتی برنامه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی با تمام ادعای حرفه‌ای‌گری‌اش چنان شرایطی داشته باشد، دیگر از سایت اینترنتی و کانال تلگرامی‌اش چه انتظار. کانال تلگرامی‌اش یک «آمدنیوز» تمام‌عیار شده است برای خودش!

کانال بی‌بی‌سی فارسی این روزها آدرس می‌دهد که همین الان کجا شلوغ است یا کجا جو ملتهب است و احتمال شلوغی وجود دارد، بلکه در این آتش‌افروزی سهمی داشته باشد.

 

ظاهرا برای دریافت تصویر مستند، التماس هوادارانش را می‌کند اما کار به اصول اولیه خبری هم ندارد و حتی از قول منابع ناشناس، خبر رسمی منتشر می‌کند!

 

در این شرایط بی‌منبعی! کافی است یک آدم آشنایی در یک گوشه، حرفی زده باشد که پازل بی‌بی‌سی را تکمیل کند، فوری آن را پوشش می‌دهد.

 

گاهی از منابع ناشناس خبر می‌دهد که جو فلان بخش از شهر امنیتی است و این‌طوری نوعی تشویق ایجاد می‌کند برای تجمع و آشوب. معمولاً نیز نشانی مرکز شهر یا نقاط حساس امنیتی را می‌دهد.

 

کانال بی‌بی‌سی فارسی تلاش می‌کند به اعتراض‌ها رنگ و بوی بین‌المللی بدهد؛ هر جور شده. مدام از تجمعات چندنفری ضدانقلاب خارج‌نشین فیلم می‌گذارد. هرچند اخبار آنها هم انگشت‌شمار است.

 

در متن اخبار و گزارش‌ها نیز کلمات را معنادار به کار می‌برد. قتل و آتش زدن و بستن راه مردم و تهدید و چاقوکشی و... برایش نه آشوب است و نه تخریب، فقط از واژه «اعتراض» استفاده می‌کند.

 

اما همه تیرهایش که به سنگ خورد، باز هم سعی می‌کند زهرش را هر جور هست بریزد. خودجوش بودن تجمع مردمی علیه آشوب‌ها را زیر سؤال می‌برد و واژه «مردم» را به کار نمی‌برد. سعی می‌کند بازگشت آرامش به کشور را هم با رنگ و بویی سیاسی مطرح کند و مردم را چندتکه کند.

 

با این شرایط، به نظرتان «بی‌بی‌سی نیوز»! کارش را خوب انجام می‌دهد یا بد؟!

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , ,
:: بازدید از این مطلب : 747
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398

بین همه التهاب‌های اخیر، دو مرد آرام چشم روی هم گذاشته‌اند؛ اینجا در معراج شهدا که بزمگاه دیرینه شهدای انقلاب است. مردم آمده‌اند تا پیکر شهیدان مدافع وطن «مرتضی ابراهیمی» و «مصطفی رضایی» را تشییع کنند.

فرمانده، بدون سلاح رفته بود صدای معترضان را بشنود

گروه حماسه و مقاومت؛ یکی یکی از راه می‌رسند، یکی چشم تر و دیگری با هق‌هق بی‌امان گریه. آن یکی زیر لب زیارت عاشورا زمزمه می‌کند و دیگری گوشه‌ای سر در گریبان فرو برده و به عکس شهدا که در دست دارد، نگاه می‌کند.

مردی جلو می‌آید و می‌گوید: «چه نام زیبایی؛ شهدای مدافع وطن». مویه‌هایش روایت رفیقی جا مانده از کاروان شهادت  شبیه است: «حاج مرتضی، مرد مومن! قرار نبود تنها بروی. بمیرم، غریب گیر آوردنت». اشک‌ها، نجواها، بهت‌ها و بدرقه‌ جانانه شهدا، قاب‌های نابی فراهم آورده که عکاس‌ها و فیلم‌بردارها را دنبال خود می‌کشد. از این سوی معراج شهدا به آن سو. از مویه‌های مادران شهدا به دست‌های بازی که آغوش خوشامدگویی شده‌اند برای دست به دست با سلام و صلوات تشییع شدن شهیدان ابراهیمی و رضایی.

گلچین کردنی در کار نیست. درها باز بوده و هر کس میل حضور در این محفل معنوی را داشته، خودش را رسانده. «فاطمه ربانی»، «مهیا آسوده» و «زهرا فرخنده» عضو کانال معراج شهدا هستند و آمده‌اند. حمید محمدپور رهگذر خیابان بهشت هم به هوای رفت و آمد مردمی به کوچه معراج، مهمان سرزده این مجلس شده است. دوستان، اقوام و خانواده این دو شهید در آغوش همین مردم تکریم می‌شوند. یکی می‌گوید: «اینها سربازان بی‌ادعای وطن و رهبری هستند. همان از آخر مجلس چیده شده‌ها ...» بغض امان نمی‌دهد. چشمانش می بارد مثل ابر بهار. همسرش هم‌نوا می‌شود: «ما مدعیان صف اول بودیم، از آخر مجلس شهدا را چیدند ...»

از حمله تا رخنه

چند مرد گوشه و کنار ایستاده‌اند و همه جا را رصد می‌کنند. اگر کسی نشانی بپرسد و راهنمایی بخواهد با روی خوش برخورد می‌کنند اما هوشیاری را گم نمی‌کنند. حواسشان هست تا مراسم در امنیت کامل اجرا شود.

هر کس از سراشیبی ورودی معراج به سالن اصلی نزدیک می‌شود، دست خودش نیست. پاهایش قفل می‌شود. حجله دو شهید با تصویرشان خاطره آشنایی را مرور می‌کند؛ مردم این حجله‌گاه‌ها را خوب می‌شناسند همان قفسه‌هایی که در قطعه شهدا، عکس و یادگاری‌های شهدا را توی آن می‌گذارند. رسم همان است؛ شهادت و حجله هم همان. اما چرا مردم آنقدر بی‌تاب می‌شوند؟! زنی میانسال که از اقوام شهید ابراهیمی است، بی‌خبر از ذهن ما پاسخ سؤالمان را می‌دهد، «الهی فدایت شوم، مرتضی جان. روزگاری دشمن حمله می‌کرد حالا رخنه می‌کند، شنیدم ریخته‌اند سرت ...» نمی‌تواند بغض را مهار کند. دختری جوان بازویش را می‌گیرد و می‌برد. پسر جوانی به دوستش می‌گوید: «مردم هیچ وقت این کار را نمی‌کنند. اینها اوباش گماشته بوده‌اند؛ شک نکن». 

همهمه است؛ یکی گفته پیکر شهدا چند دقیقه بعد به سالن مردانه معراج منتقل می‌شود. دختری 8، 9 ساله هول می‌کند: «مامان تو را به خدا زود باش! موهایم را بده توی مقنعه دوست ندارم، «عمو شهیدها» من را بی‌حجاب ببینند. دوست ندارم از من ناراحت نشوند.» اینجا هر کس به طریقی به ضیافت شهدا دعوت شده.

رفیق ما بابای دو پسر بود

بوی گلاب غلبه می‌کند بر بوی اسپند و فضا پر از عطر می‌شود. یکی فریاد می‌زند: «برای شادی روح شهدا بلند صلوات بفرست!» پیکر شهدا وارد سالن معراج می‌شود، روی دوش سربازها. مردم جلو می‌روند و به نیت تبرک دستی به تابوت‌ها می‌کشند. یکی از سربازها گریه می‌کند. یک دست به تابوت گرفته و دست دیگر به صورت. باید از او سؤال بپرسم؛ سربازهای معراج شهدا به دیدن این صحنه‌ها عادت دارند چه شده که این‌طور احوالش دگرگون شده است؟! بماند برای بعد.

زیارت عاشورا به سلام رسیده است. همهمه جای خودش را به همنوایی می‌دهد. مرد و زن، بچه و بزرگ، همدل و همزبان سلام می‌دهند. سرش را تکیه داده به حجله شهدا و آرام جمله‌هایی زیر لب می‌گوید. «قاسم موحدی» حدود 9 سال رفاقت داشته با شهید ابراهیمی. بهت کرده است: «رفیقم را از دست داده‌ام. باورم نمی‌شود گرانی بنزین رفیقم را از من گرفته باشد! خوش به سعادتش که شهید شد. امیدوارم شفاعت کند تا خدا شهادت را روزی ما هم کند.» از جزئیات شهادت این شهید مدافع وطن می‌گوید: «26 آبان وقتی اعتراض مردم به گرانی قیمت بنزین توسط عده‌ای به آشوب و ناامنی کشیده و خشونت‌آمیز شد، نیروها برای برگرداندن امنیت و آرامش اعزام شدند. آقا مرتضی فرمانده گردان امام حسین(ع) ملارد و قبلاً هم در شهریار فرمانده گردان بود. میدان گلهای مارلیک خیلی شلوغ شده بود. عده‌ای حمله‌ور شدند و با سلاح سرد به پهلوی او زدند. رفیق ما پدر 2 پسر بود؛ یکی 7 ساله و آن یکی هم تازه به دنیا آمده بود و 38 روزه است. اشرار شهیدش کردند مظلومانه‌ی مظلومانه.» از جمله معروف دوستش می‌گوید، همان جمله‌ای که هر وقت دور هم بودند می‌گفت: «رفقا، پاسدارها و بسیجی‌ها! هوش و حواستان را به ولایت فقیه جمع کنید.»

بچه ها را سپر خودشان کردند

«علی  ورزدار» داماد خانواده ابراهیمی است. رابطه‌اش با شهید را این‌طور مرور می‌کند: «از بچگی با هم بودیم.» برادر همسرش را این‌طور شناخته: «پاسدار واقعی انقلاب بود. برای زندگی برنامه‌ریزی و هدف داشت و آرزوی شهادت هم همیشه در قلب و زبانش بود.» از احوال آن روز می‌گوید. همان روزی که برای حاج مرتضی شد روز به سعادتِ شهادت رسیدن و برای آن‌ها هجران. «هر وقت برای عملیات می‌رفت با او تماس نمی‌گرفتیم. می‌دانستیم با احساس مسئولیت بالا کار می‌کند و نمی‌تواند پاسخ بدهد. آن روز اما دلم حسابی شورِ رفیق کودکی‌هایم را می‌زد. هر چند دقیقه یکبار با او تماس می‌گرفتم. یکبار صدای شلوغی و همهمه شدید شد. می‌خواست برود جلو و حرف معترضان را بشنوند. اما سر و صداهایی که من شنیدم یک چیز می‌گفت؛ اغتشاش‌گرها اجازه حرف زدن به او نخواهند داد. خواستم برگردد، اما گفت: من باید جلو بروم، حرف مردم معترض را بشنوم. من با گروهی روبه‌رو هستم که بچه را بغل کرده‌اند و سپر بلای خودشان. راست می‌گفت؛ کدام پدر و مادر دلسوز و واقعی حاضر می‌شود کودک خردسال خود را وسط چنین جمع‌هایی بیاورد. این‌ها را رفقایش برایمان تعریف کردند؛ مو به مو. چند وقت قبل هم طبق شواهدی گزارش‌هایی مبنی بر کودک‌دزدی ارائه شده بود.»

بی رحمانه کشتند

مرور ماجرا را ادامه می دهد: «شهید ابراهیمی می‌گفت باید مردم معترض بی‌گناه را از این صف جدا کرد. بدون سلاح تأکید می‌کنم بدون سلاح بین جمع رفت. همین که می‌خواست با مردم هم صحبت شود، چند نفر محاصره‌اش می‌کنند. یک نفر تیر به پهلویش می‌زند. بعد چاقو به قلبش می‌زنند، وقتی خونین روی زمین می‌افتد و بی‌حال می‌شود یک نفر چاقو را توی سرش فرو می‌کند. این‌طور حمله کردن به یک فرد بی‌سلاح آن هم وقتی روی زمین افتاده فقط می‌تواند نشانه توحش و وحشت فتنه‌گرها باشد تا مبادا آقا مرتضی جمعیت معترضان را آگاه و با منطق متفرق کند. شکر خدا خون سرخ او سندی شد که چهره واقعی این‌ها را نشان می‌دهد.»  می‌پرسم اگر دستش به قاتلان شهید ابراهیمی برسد، چه می‌کند؟ می‌گوید: «ما احساسی عمل نمی‌کنیم. منطقی کار می‌کنیم. هر چه رهبر دستور دهند و صلاح بدانند.»

دوباره بی عباس شدیم 

از بین جمع مردم جلو می‌آید. با صدای بلند می‌گوید: «مادر، پدر و همسر شهیدان برای دیدار و وداع بیایند جلو تا آنها را کنار تابوت شهدا ببریم.» جمعیت راه باز می‌کند. بین جمع، تعداد مادران، خواهران، برادران و پدران شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم کم نیست. قاب عکس پسرشان را کنار عکس 2 شهید مدافع وطن به دست گرفته‌اند. چهره دختری جوان اما بیش از بقیه لنز دوربین‌ها را جلب کرده است. چفیه‌ای منقش به عکس برادر شهیدش دور گردن دارد و تسبیح اشک به چشم. 

از دلیل بی‌قراری‌هایش می‌گوید: «آقا مرتضی فرمانده  و دوست برادرم، شهید مدافع حرم، «عباس آبیاری» بود. خان طومان سوریه شهید شد. آقا مرتضی همیشه گریه می‌کرد و می‌گفت: «دعا کنید برسم به عباس؛ دلتنگم. خودش را جامانده از شهادت می‌دانست. خودش خبر نداشت اما هر وقت او را می‌دیدیم از دلتنگی‌هایمان برای عباس کمتر می‌شد.» صدای خانمی، رشته حرف‌های خواهر این شهید مدافع حرم را قطع می‌کند. «شکوه اقلیما» خانواده شهید نیست، اما به گفته خودش هست: «همه شهدا مثل برادرم هستند. همه شهدا فرزند همین مردم هستند. مردم در زندگی مشکلات دارند. گرانی آزاردهنده است اما مردم هیچ وقت این کار را نمی‌کنند. کار منافقان و اشرار است. مسئولان باید در باره طرح با مردم حرف می‌زدند. خیال مردم را از بالا نرفتن قیمت‌ها راحت می‌کردند. نحوه اجرا و اطلاع‌رسانی این طرح درست نبود. همین باعث اعتراض مردم شد.»

فرمانده، سرباز سربازهایش بود

«مرتضی عاشق بود.» گفتگو با دیگر داماد خانواده ابراهیمی درباره شهید با همین جمله او شروع می‌شود: «عاشق ولایت، انقلاب و شهادت بود.» «امیر بایرامی»، می‌گوید: «آقا مرتضی فرمانده بود اما همیشه به پاسدار بودنش افتخار می‌کرد. فرمانده‌ای که سربازِ سربازهایش بود. می‌پرسید مگر می‌شود؟! می‌شود. همیشه در عملیات‌ها خودش جلو می‌رفت. نیروهایش را نمی‌فرستاد و می‌گفت فردا باید جواب پدر و مادر شماها را بدهم. آن شب دست خالی، بدون سلاح رفته بود بین جمع. دو دلیل داشت. می‌خواست مردم معترض و عده‌ای که ناآگاه به این ماجرا دامن می‌زدند باور کنند که می‌خواهد حرف‌هایشان را بشنود و سرباز همین خاک و مردم است. دلیل دوم هم اینکه می‌دانست این خشونت‌ها از فتنه‌گرها واغتشاشگرها بر می‌آید نه مردم؛ اوباشی که خودشان را بین مردم جا زده بودند تا حرف اصلی مردم شنیده نشود. به نیروهایش گفته بود. دلش نمی‌خواهد سلاحش به دست این اشرار بیفتد.»

 

فرمانده، مردم را می‌فهمید

از شبهه‌های بی‌امان رسانه‌های آن طرف آبی و مخالف نظام دل پری دارد؛ مثلا همین یکی که یگان‌های ویژه مردم بی‌گناه را سرکوب می‌کنند و مزایای زیادی نصیب شان می‌شود: «خدا نگذرد از سر تقصیراتشان. دستشان به خون مرتضی‌ها آغشته است. برادر همسرم حقوق معمولی و چه بسا پایینی داشت. خودش جنوب شهری بود. شهریار زندگی می‌کرد. زندگی ساده‌ای داشت. تغییرات قیمت و تورم را با پوست گوشت و استخوان حس می‌کرد. اصلا آن روز به‌خاطر همین، نامردها مجال حرف زدن به او ندادند و به وحشیانه‌ترین شکل او را به شهادت رساندند. می‌ترسیدند حرفش باعث شود معترضان صف خود را جدا کنند و آن ها لو بروند، تنها بمانند.»

بایرامی از تک پسر خانواده ابراهیمی می‌گوید:‌ «بمب خنده و شادی جمع بود. هر جا آقا مرتضی بود خنده و شادی هم بود. وظیفه‌شناس و دلسوز مردم بود. بنزین ارزش یک قطره خون پاکش را نداشت اما امنیت کشور حتما داشت. قدر این خون‌ها را گذر زمان مشخص می‌کند. آنقدر عاشق انقلاب و ولایت فقیه بود که وقتی رشته مهندسی قبول شد برای پاسدار ماندن و گذراندن دوره‌های پاسداری از آن صرف‌نظر کرد.» بایرامی فوق لیسانس حسابداری است و می‌گوید: «بنزین  کالای اصلی، سوخت و حامل اساسی انرژی است که تغییرات قیمت آن روی قیمت بقیه چیزها اثر دارد. متاسفانه افزایش قیمت آن از تورم بقیه کالاها جا ماند. تغییرات نرخ آن بدموقع و بدون اطلاع‌رسانی کافی و لازم اجرایی شد. به مردمی که از موج جدید تورم‌ها می‌ترسند و اعتراض دارند می‌توان حق داد که امن و آرام نظرشان را بگویند اما حساب آشوبگرها را باید جدا کرد.»

ای کاش مردم...

آنقدر فریاد زده و گریه کرده که دیگر صدایش مفهوم نیست. باید گوشم را به دهانش نزدیک کنم تا واژه‌های کم جان و رمق حرف‌هایش را تشخیص بدهم. اینجا خواهری بی‌صدا شده است. پر از اشک و حسرت از دست دادن یکی یکدانه برادر: «برادرم 195 سانتی‌متر قد داشت. رزمی‌کار  چهار شانه بود. اما موقع حرف زدن و گوش دادن به حرف دیگران خیلی متواضع بود. آن روز نامردها و اغتشاشگران غریب و دست‌خالی گیرش آوردندش.کاش مردم همان موقع صف‌شان را جدا می‌کردند. نه وقتی که دیر شده و کار از کار گذشته است. اگر مردم صف خود را جدا می‌کردند آن 5-10 نفر آشوبگر زودتر معلوم می‌شوند.»

فاطمه ربانی، مهیا آسوده، زهرا فرخنده هم این حرف‌ها را تائید می‌کنند. دختران جوانی که شوق خدمت به شهدا آنها را به این محفل رسانده است. آسوده می‌گوید: «امروز حس کردم همه ما مدیون خون این شهداییم.» می‌گویم رسانه‌های معاند به این جمله او می‌گویند: «کلیشه» ربانی می‌گوید: پس چه کلیشه قشنگی؛ کلیشه‌ای که چشم دشمن را کور می‌کند. 

دیدن فرزند خردسال شهید ابراهیمی بغضی شده که مثل چسب چسبیده به گلوی آسوده، و ربانی وصفش می‌کند. ما راه حضرت زینب(س) را ادامه می‌دهیم. هر چه داریم تقدیم به دین خدا. فرخنده از وظیفه‌اش می‌گوید که درس امروز او شده و روی پلاکاردی گوشه حیات معراج حک: «خواهرم در سنگر حجاب مدافع خون من هستی.»

این یکی بوی یاس می داد

صدای شعر خواندن کودکی می‌آید. صدایی نرم که می‌لرزد. کودکی شعری با مضمون «آرزوی شهادت»‌برای پدرش می‌خواند. برای بابایی که عادت نداشت با چشم بسته شعرهای پسرش را گوش کند. نوزاد 38 روزه و فرزند کوچک شهید ابراهیمی را روی سینه پدر گذاشته‌اند. برادر بزرگ‌تر تازه می‌رود اول ابتدایی. شعرش خوش مغز و کودکانه است. آرزوهای قافیه‌پوش که در هیبت شعر می‌گوید آقا مرتضی زنده است. در بندبند وجود پسری 7 ساله که می‌خواند: «حیف است که من جا مانده‌ام اینجا / عمه سادات باز هم مدافع حرم می‌خواهد ...» آن سرباز را دوباره می‌بینم و باید از او پرسید مگر به دیدن شهدا عادت نکرده است. خودش را این طور معرفی می‌کند: «سرباز صفر. نه از آن صفرها. صفر و هیچ در برابر شهدا. عادت نمی‌کنیم؛ نه! هر کدام از شهدا یک گل هستند و یک بوی ویژه خودشان را دارند. این یکی بوی یاس می‌داد، له شده بود زیر دست و پای اشقیا. شنیده‌ام مداح اهل بیت(ع) بوده است.»

مدافع بیت المال شهید شد

آرام، محجوب و مظلومند. اقوامشان ساکن رشت هستند به همین دلیل اطراف تابوت «شهید مصطفی رضایی» آشنایان کمتر هستند اما مردم سنگ‌تمام گذاشته‌اند. پدر و مادر او صبری آغشته به بهت و ایمان دارند. مادر گاه بی‌تاب گریه می‌کند: «مصطفی تو بگو بعد از تو با دلتنگی‌هایم چه کار کنم؟ نور چشم مادر، چشم امیدم.» گاه با بهت می‌گوید: «پسرم در شهرداری کار می‌کرد. از خدا بی‌خبرها رحم نکردند و شهید شد. رفته بود غذا بخرد و برگردد. به ساختمان شهرداری که حمله کردند، بی‌گناه، شهید شد. یعنی بنزین آنقدر راحت‌ می‌توانست بهانه کشتن جوان من باشد؟ مردم که هیچ وقت طاقت ندارند غم همدیگر را ببینند.» اما ایمانش کم نشده: «خدا یارت مادر. شهادت شهادت است، عاقبت بخیر شدی.»

مردم این ها هستند نه آن ها

پدر شهید رضایی آرام است، آنقدر که رسانه‌های کوردل دشمن اگر فیلم مصاحبه او را ببینند خیال می‌کنند، واقعی نیست. اینجا اما معراج شهدا سال‌هاست، یقین و آرامش‌های غیرجعلی به خود دیده است: «پسرم وظیفه‌شناس بود. آنقدری داشتیم که نیاز نباشد در غربت کار کند اما همیشه با امید و علاقه از آینده حرف می‌زد. از زحمت دادن به کسی و سربار بودن دل خوشی نداشت، کاری بود. آن روز هم می‌خواست از بیت‌المال محافظت کند که بی‌رحمانه شهید شد.»

آرامش پدر یکجا نم اشک بر می دارد. وقتی محبت مردمی را می‌بیند که بی‌آنکه شهید را بشناسند مثل عزیز از دست داده‌ها برایش گریه می‌کنند: «در شهرمان 5 هزار عاشق شهدا منتظر ما هستند. در رشت هم اعتراض شد اما کسی به اموال عمومی لطمه نزد. از نظر من مردم اینهایی هستند که امروز اینجا غریب‌نوازی می‌کنند. آنهایی که پسرم را کشتند را به هیچ‌وجه نمی‌توان مردم جا زد.»

پدر همسر شهید رضایی هم از مهر مردمی می‌گوید، از روزهایی که مردم در جنگ، سیل و زلزله برای هم خون دل خوردند و به هم کمک کردند. مشکلات معیشتی را خوب درک می کند و می‌گوید: «اعتراض مردمی درست بود اما مردم هیچ‌وقت حاضر نمی‌شوند به دیگری ضربه بخورد. شهادت مصطفی‌ها کار مردم نیست. اغتشاش‌گرها مسئول این خون‌های پاک هستند.»

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ایثـار و شهادت , ســـــیاســـــی , ,
:: بازدید از این مطلب : 850
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، روزهای ابتدایی هفته، با قطع شدن اینترنت، موج سردرگمی ایجاد شد، تلفن های هوشمند که بدون اینترنت مانند یک گوشی قدیمی استفاده دارند، در دستان مردم بی هدف قرار گرفته بود و محدودیت اینترنت موجب شد تا  برخی از افراد جامعه که به حضور در شبکه های مجازی و استفاده از اینترنت عادت دارند، تصور کنند که دسترسی آنها با دنیای بیرون عملا قطع شده است، تعدادی از مخاطبان در سامانه فارس من از محدودیت اینترنت ابراز نگرانی کرده و خواستار شفافیت درباره این موضوع شدند.

همچنین تعداد دیگری از مخاطبان با اعلام این درخواست که«اینترنت را به حالت قبلی بازگردانید» به دنبال بازگشت فعالیت های خود در فضای مجازی بودند.

قطعی اینترنت، ارتباطی به وزارت ارتباطات ندارد

با وجود آنکه  محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که پیگیر مشکل قطعی اینترنت است، در تماس با این وزارتخانه و پیگیری آن عنوان شد که این موضوع به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتباطی ندارد و شورای امنیت کشور مسؤول آن است.

کسادی بازار کانال‌های اینترنتی

حسین ساجدی یکی از مخاطبان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: من و همسرم با فعالیت در شبکه های اجتماعی، درآمد داشتیم و اکنون چند روز است که قطعی اینترنت باعث شده که هم ضرر کنیم و هم درآمدمان قطع شود.

افرادی که در بستر شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد می کنند، کم نیستند اما این امکان وجود داشت که پیش از وقوع چنین اتفاقی، با فراهم کردن زیر ساخت‌ها برای پیام رسان‌های داخلی، کسب وکارهای آنلاین بر پایه شبکه‌های اجتماعی می توانستند در این شرایط هم به فعالیت خود ادامه دهند.چناچه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بومی توانستند در محدودیت اینترنت هم به فعالیت خود ادامه دهند

 

وی ادامه داد: قطعی اینترنت و خسارت های وارده از این موضوع، در یک سو و گران شدن بنزین از سوی دیگر موجب نگرانی ما شده است که طی این هفته هم کسب و کارمان را از دست می دهیم و هم با بالارفتن نرخ بنزین، نمی توانیم چرخ زندگی را بچرخانیم.

ساجدی اضافه کرد: با وجود آنکه مسؤولان تاکید کردند که گرانی اتفاق نمی افتد اما همچنان همه چیز برای ما مبهم است، ضمن اینکه برخی از افراد شایعه کردند که قرار است اینترنت برای همیشه محدود شود.

افرادی که در بستر شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد می کنند، کم نیستند اما این امکان وجود داشت که پیش از وقوع چنین اتفاقی، با فراهم کردن زیر ساخت‌ها برای پیام رسان‌های داخلی، کسب وکارهای آنلاین بر پایه شبکه‌های اجتماعی می توانستند در این شرایط هم به فعالیت خود ادامه دهند.چناچه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بومی توانستند در محدودیت اینترنت هم به فعالیت خود ادامه دهند.

در گفت وگو با مدیران تعدادی از سایت‌ها که خدمات آنلاین ارائه می دهند و یا امکان خرید اینترنتی را فراهم می کنند، متوجه شدیم که این سایت ها بدون هیچ مشکلی توانستند خدمات خود را ارائه دهند.

 

سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بومی در محدودیت اینترنت همچنان فعالند

مدیر یکی از سایت های خدمات اینترنتی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: فعالیت سایت ما در بستر سرورهای داخلی علاوه بر افزایش کیفیت، موجب شده است تا محدودیت اینترنت، تأثیری بر کار ما نگذارد. ما می توانیم در اینترانت هم ادامه کار دهیم و اگر مردم از این موضوع اطلاع داشته باشند، حتی نیازی به اطلاع رسانی ما از طریق پیامک نیز نبود.

وی تصریح کرد: ما هیچ مشکلی برای ارائه خدمت به متقاضیان نداریم و مراکز پشتیبانی ما نیز 24 ساعته پاسخگوی سؤالات و مشکلات مردم هستند.

مدیر این سایت خدمات اینترنتیخاطرنشان کرد: البته اینطور نیست که ما از عدم فعالیت کسب وکارهای خرد خوشحال شویم ولی اگر این کسب وکارها در پیام رسان‌های داخلی جایی برای فعالیت خود ایجاد می کردند، این مشکلات ایجاد نمی شد و آنها هم می‌توانستند در این روزها به جای خسارت، همچنان درآمدزایی داشته باشند.

به خاطرعدم فعالیت در پیام رسان بومی خسارت دیدیم

ادمین یکی از کانال‌های فروش اینترنتی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تأکید کرد: در این چند روز نتوانستم، سفارش مردم را به دستشان برسانم و سفارش جدید بگیرم. همین عدم ارسال به موقع موجب می‌شود تا مشتریانم را از دست بدهم.

حتی اگر خودم هم بخواهم در پیام رسان های بومی، فعالیت اقتصادی داشته باشم، مادامی که مشتریان من در این پیام رسان حضور نداشته باشند، تلاش هایم بی فایده است. کاش مسؤولان که کارشناس این حوزه هستند قبل از فیلتر یا محدودیت، فکری به حال پیام رسان های داخلی می کردند تا مردم در این شرایط اقتصادی، متضرر نشوند.

 

وی تأکید کرد: کالاهای زیادی را به صورت چکی، سفارش دادم که موجودی انبار را کامل کنم. چند روز دیگر سر رسید و موعد پرداخت چک هایم فرا می رسد و من پولی ندارم که آنها را پاس کنم.

این فروشنده اینترنتی تصریح کرد: ما هم علاقه ای نداریم در شبکه های مجازی فعالیت کنیم که دولت آن را فیلتر می کند ولی وقتی یک جایگزین مناسب برای آن مشخص نمی شود که مردم هم از آن استقبال کنند، مجبوریم که در چنین فضاهایی کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر خودم هم بخواهم در پیام رسان های بومی، فعالیت اقتصادی داشته باشم، مادامی که مشتریان من در این پیام رسان حضور نداشته باشند، تلاش هایم بی فایده است. کاش مسؤولان که کارشناس این حوزه هستند قبل از فیلتر و یا محدودیت، فکری به حال پیام رسان های داخلی می کردند تا مردم در این شرایط اقتصادی، متضرر نشوند.

سایت ها و اپلیکیشن های بومی با اتصال به شبکه ملی اطلاعات توانستند با اینترانت هم خدمات خود را عرضه کنند و این موضوع از اهمیت تکمیل شبکه ملی اطلاعات حکایت دارد.اگر فکری به حال اپلیکیشن ها و پیام رسان های بومی نیز می شد تا بتوانند نظر مردم را جلب کنند، قطعا در شرایط محدودیت اینترنت، شاهد مشکلات جمع کثیری از کسب و کارهای خرد نبودیم. باید به این پیام رسان ها علاوه بر ارائه امکانات و ایجاد زیر ساخت، اعتماد هم کرد.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , اجـــتماعــــــی , علم و فنــاوری , ,
:: بازدید از این مطلب : 823
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398

رهبر انقلاب در جمع تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی اظهار داشتند: هم دوستان و هم دشمنان بدانند؛ ما در عرصه‌ جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم.

در حوادث امنیتی چند روز اخیر، دشمن را عقب زدیم/ تصور پایان تحریم‌ها در یکی دو سال آینده، خیال باطل است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب (سه‌شنبه) در دیدار دو هزار و پانصد نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، با اشاره به اهمیت ثروت ملی و گسترش رفاه عمومی در نظام اسلامی و ضرورت امید نبستن به خارج از کشور تأکید کردند: کار و راهبرد اساسی «مصون سازی اقتصاد از آسیب تحریم ها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» است و بنده پشت این قضیه ایستاده ام و از مسیر پیشرفت حقیقی کشور کاملاً دفاع می کنم.
حضرت آیت الله خامنه ای هدف اصلی از جلسه با تولید کنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را تکریم این عناصر اساسی در افکار عمومی خواندند و سخنان تولیدکنندگان در این دیدار را بسیار مهم، سنجیده و قابل توجه دانستند.
رهبر انقلاب با بیان این نکته که ای‌کاش تعداد بیشتری از مسئولان بخشهای دولتی و نمایندگان مجلس در این جلسه مهم حضور داشتند، گفتند: کسانی که در مورد رونق تولید جور دیگری فکر می کنند و برای حل مشکلات چشم به جای دیگری دارند، باید حرفهای امشب این تولیدکنندگان را می شنیدند و درک می کردند که تنها دریچه «انتقالِ حیات، روشنایی و نیرو به داخل کشور» همین دریچه ای است که فعالان بخش تولید بر روی کشور می‌گشایند.
حضرت آیت الله خامنه ای نقش اقتصاد را در نظام اسلامی بسیار مهم برشمردند و افزودند: ثروتمند کردن جامعه، افزایش ثروت ملی، گسترش رفاه عمومی و توزیع عادلانه منابع عمومی در اسلام، یک ارزش است که با تحقق این نگاه در عین وجود تفاوت در جامعه، شکاف طبقاتی به‌وجود نخواهد آمد.
رهبر انقلاب تولیدکنندگان را فرماندهان، پیشروان، خط شکنان و صفوف مقدم عرصه حیاتی «تولید داخلی، رونق اقتصادی و گسترش رفاه عمومی» خواندند و خاطرنشان کردند: این میدان خطیر، میدان یک جنگ واقعی است.
ایشان با اشاره به جنگ همیشگی اقتصادی میان کشورها و قدرتها افزودند: البته در دوره ریاست جمهوری فعلی امریکا، این جنگ با چین، کره، اروپا و دیگر مناطق، بروز و گسترش یافته و در قبال ایران از طریق اعمال تحریم ها، شکل وحشیانه، کینه ورزانه و جنایت آلود گرفته است.
رهبر انقلاب تصور پایان تحریم ها در یکی دو سال آینده را خیال باطل خواندند و افزودند: با شناختی که از مسائل جبهه استکبار داریم، تحریم ها حالا حالاها وجود دارد، بنابراین برای نجات اقتصاد کشور نباید منتظر پایان تحریم ها و بودن یا نبودن فلان شخص یا اقدام فلان کشور بود.
ایشان افزودند: البته دور زدن تحریم ها به عنوان یک تاکتیک خیلی خوب است، اما کار و راهبرد اساسی را باید بر مصون سازی کشور از آسیب تحریم ها متمرکز کرد.
ایشان وابستگی به درآمدهای نفتی حتی در بودجه جاری را موجب آسیب پذیری کشور خواندند و افزودند: این اتکا با توجه به تحریم ها اندکی کاهش یافته اما از دهه 70 در زمان دولت برادر و رفیق عزیزمان مرحوم هاشمی رفسنجانی(ره) تأکید کرده ام باید وابستگی بر نفت را به‌تدریج کم کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی را خارج کردن هر ساله بخشی از درآمد نفتی از اختیار دستگاههای دولتی برشمردند و گفتند: از گذشته تا حال همه دولت ها وقتی دچار مشکل می شوند، با اصرار و التماس از بنده مجوز برداشت از صندوق درخواست می کنند و بر اثر این روند، صندوق توسعه متأسفانه کم اثر شده است.
ایشان مسلح کردن انقلاب به سلاح  و اراده تولید داخلی را علاج مشکلات برشمردند و افزودند: تنها راه حل مسائل موجود، این است که مسیر تقویت و رونق تولید داخلی را با جدیت ادامه دهیم و با تصمیمات صحیح و اقدامات لازم، موانع را برطرف کنیم که آثار مثبت حرکت در این مسیر نسبت به قبل مشهود است.
رهبر انقلاب توجه به تولید داخل را موجب دور شدن کشور از حالت شرطی شدن دانستند و گفتند: گره زدن روند حل مشکلات به تصمیمات دیگران موجب بروز بدترین مشکلات برای کشور می شود.
حضرت آیت الله خامنه ای با ابراز تأسف از بروز این حالت در چند سال اخیر افزودند: در این سالها بیان مسائلی از قبیل اینکه «ببینیم شش ماه دیگر چه می شود» و یا «برجام چه می شود» و حالا نیز «به امید ابتکار رئیس جمهور فرانسه ماندن»، هیچ مشکلی را حل نکرده و نخواهد کرد و این نگاه باید کنار گذاشته شود.
ایشان تأکید کردند: البته ایراد ندارد که کاری که عبور از خط قرمز نیست، انجام دهند اما نباید حل مسائل اقتصادی را به این کارها گره زد و افکار عمومی را شرطی کرد.
رهبر انقلاب ظرفیتهای داخلی را بی پایان خواندند و یادآوری کردند: وقتی یک فعال اقتصادی، مانند امشب، گله می کند و دغدغه مند است، در واقع این حقیقت را اعلام می کند که ظرفیت پیشرفت در کشور وجود دارد و باید موانع آن را رفع کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه افزودند: ان‌شاءالله با استفاده از ظرفیتهای بی نظیری که تنها بخشی از آنها مورد استفاده قرار گرفته و به برکت فعالیت فعالان اقتصادی، تحریم ها را از تهدید به فرصت تبدیل خواهیم کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه این نکته را یادآور شدند که اگر ملت ایران و فعالان اقتصادی و اندیشمندان کشور بتوانند با تکیه بر توان داخلی تحریم ها را بی اثر کنند، عامل تحریم کننده نیز از ادامه تحریم ها دست برخواهد داشت زیرا متضرر خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه اگر طرف مقابل از سیاست تحریم دست برداشت ما نباید سیاست تکیه بر توان داخلی را تغییر دهیم، افزودند: برخی منتظرند تا اگر راه آن طرف باز شود، جهت گیری اقتصادی کشور را به سمت نگاه به خارج ببرند در حالی‌که چنین نگاهی، غلط است.
ایشان خاطرنشان کردند: سیاستهای تکیه بر توان داخلی باید آنچنان محکم و استوار باشد که اگر تحریم ها هم برداشته شد، به این سیاستها آسیبی وارد نشود.
رهبر انقلاب اسلامی، نیروی جوان یا به تعبیر کارشناسان «پنجره جمعیتی» را یکی از مزیتهای مهم کشور برشمردند و گفتند: ما امروز در دل این فرصت قرار داریم، البته فقط تا 20 سال آینده، امکان استفاده از این مزیت مهم وجود دارد و اگر در این 20 سال غفلت شود، کشور وارد عرصه سالمندی خواهد شد و دیگر نمی توان کاری را پیش برد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم افزایش موالید و همچنین ایجاد ثروت پایدار، افزودند: اینکه بارها بر موضوع فرزندآوری تأکید می شود به همین دلیل است زیرا در  صورت غفلت از این موضوع که متأسفانه در برهه ای طولانی هم به آن بی توجهی شد، کشور بعد از 20 سال وارد مسیری خواهد شد که امکان تغییر آن نیست.
ایشان در ادامه سخنان خود توصیه های مهمی خطاب به فعالان اقتصادی، عموم مردم، نخبگان دانشگاهی، نهادهای عمومی غیردولتی، رسانه ها و دستگاههای دولتی بیان کردند.
رهبر انقلاب اسلامی ابتدا به فعالان اقتصادی گفتند: مخاطب سیاستهای اصل 44 که چارچوب آن نیز تبیین شده است، شما هستید و این سیاستها برای شما هم حق ایجاد می کند و هم تکلیف.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأیید سیاستهای اصل 44 از جانب صاحبنظران اقتصادی در زمان ابلاغ آن، افزودند: البته در اجرای این سیاستها درست عمل نشد زیرا واگذاری برخی کارخانه ها به افراد سوءاستفاده چی، نه تنها موجب تقویت بخش خصوصی نشد بلکه عملکرد نادرست این افراد اندک، فضا را برای فعالان پر شمار و سالم بخش خصوصی نامساعد کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: فعالان بخش خصوصی باید با استفاده از ظرفیت های سیاستهای اصل 44، با یک برنامه عملیاتی و نقشه راه، زنجیره ای تخصصی از «تولید علم و طراحی و مهندسی» تا «تولید محصول و بازاریابی» را تشکیل دهند.
رهبر انقلاب با اشاره به اینکه معنای سیاستهای اصل 44 جایگزین شدن بخش خصوصی بجای بخش دولتی نیست، افزودند: این دو بخش باید به هم کمک کنند و مزاحم هم نباشند، مثلاً اگر بخش خصوصی می تواند کاری را انجام دهد، بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی خود را رقیب بخش خصوصی ندانند و به آن کار ورود نکنند و اگر هم فعالیت دارند کنار بکشند.
ایشان در عین حال افزودند: البته بخش دولتی نباید به کلی از فعالیت های اقتصادی دست بردارد زیرا کارهایی وجود دارد که جز بخش دولتی یا بخش های عمومی غیردولتی کس دیگری نمی تواند آنها را انجام بدهد.
ایشان در همین چارچوب، بخش تعاونی در اقتصاد کشور را پدیده مطلوبی دانستند و افزودند: در تعاونی ها، با سرمایه های اندک می توان اشتغال فراوانی ایجاد کرد که اگر این اشتغال های ایجاد شده به صورت شبکه ای به یکدیگر متصل شوند، برکات زیادی برای اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد و وزیر محترم تعاون باید موضوع تعاونی ها را با جدیت دنبال کند.
«استفاده از کالاهای داخلی»، «شرکت در سرمایه گذاری های مولد همچون تعاونی ها و بورس» و «ترویج فرهنگ کار جهادی و تعاون» توصیه های رهبر انقلاب اسلامی به عموم مردم بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به روحیه تعاون و همکاری در میان مردم به‌ویژه در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله، بر لزوم استفاده از این روحیه در همه کارها تأکید کردند و افزودند: مردم باید تولیدات داخلی را تکریم کنند و اگر رفتار غلطی هم در این زمینه وجود دارد آن را زشت بدارند ولی به همه تولیدات داخلی تعمیم ندهند.
ایشان به عنوان نمونه یکی از رفتارهای نادرست در عرصه تولید داخلی را استفاده از نشان خارجی برشمردند و گفتند: این شیوه باید اصلاح شود.
رهبر انقلاب اسلامی وظیفه و مسئولیت و نخبگان علمی و دانشگاهی را کمک به حل مسائل اقتصادی و همکاری با بخش های تولیدی در جهت تبادل دانش و تجربه دانستند و افزودند: از وظایف مهم نخبگان، تربیت نیروی انسانی خلاق، مبتکر و متناسب با نیازهای روز و همچنین کار علمی برای حل مشکلات موجود در مسائل بانکی و نظام بودجه ریزی کشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه دستگاههای دولتی باید از ظرفیت علمی دانشگاهها استفاده کنند، گفتند: در ابتدای سال چهار ماه فرصت داده شد تا نظام بودجه ریزی کشور اصلاح شود اما متأسفانه این کار انجام نشد و دلیل آن هم گره های علمی است که این گره ها با کمک دانشگاهیان و نخبگان علمی برطرف خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه توصیه هایی هم خطاب به دستگاههای دولتی بیان کردند و گفتند: دستگاههای حکومتی باید با جدیت، به دنبال بهبود محیط کسب و کار و برطرف کردن قوانین مزاحم و اصلاح عملکردهای غلط باشند تا محیط مساعد تولید در کشور به‌وجود آید.
ایشان تأکید کردند: باید قوانین مربوط به مسائل مالی، پولی، بانکی، گمرکی، بودجه و تأمین اجتماعی به نفع تولید تغییر پیدا کنند و عرصه برای واردات و سفته بازی بسیار تنگ شود.
رهبر انقلاب تغییر قوانین و دستورالعملها را وظیفه مجلس شورای اسلامی دانستند و گفتند: البته برخی از این قوانین تغییر کرده و در مجلس تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده اند.
حضر آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه عمده مشکلات بخش تولید مربوط به مسائل بانکی و گمرکی است، مجلس و دولت را به اقدامات جدی برای برطرف کردن این مشکلات توصیه کردند.
ایشان به احتمال بروز برخی خطا از جانب تولید کنندگان اشاره کردند و گفتند: همه خطاها در یک سطح نیستند و نباید برای هر خطایی دستگاههای نظارتی بر سر تولید کننده بریزند، البته حساب خیانت از اینگونه خطاها، جدا است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به گزارش رئیس قوه قضاییه مبنی بر جلوگیری از تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی که در آستانه تعطیلی بودند، آن را اقدامی بسیار خوب خواندند.
توصیه دیگر حضرت آیت الله خامنه ای به دستگاههای دولتی، لزوم ثبات سیاستهای مالی و پولی بود.
ایشان همچنین با اشاره به تجربه مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای خارجی گفتند: این تجربه به ما نشان می دهد که کشورهای خارجی هیچگاه حاضر به انتقال فناوری های اساسی به‌ویژه در بخش نفت، پتروشیمی و خودرو به ایران نیستند بنابراین دستگاههای دولتی باید به دنبال استفاده از توانایی های داخلی برای رسیدن به این فناوریها باشند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: همان فکر و اندیشه دقیقی که می تواند بدون هیچ کمکی به فناوری پیچیده و نادر سلولهای بنیادی و یا فناوری غنی سازی اورانیوم از 3.5 درصد به 20 درصد دست پیدا کند، آیا نمی تواند به فناوری استحصال بهتر و بیشتر از چاههای نفت دست یابد؟ قطعاً می تواند؛ بنابراین باید از این ظرفیت بی بدیل داخلی استفاده کرد.
ایشان به خروج سریع شرکت های خارجی نفت و خودرو از ایران بعد از اعلام تحریم ها اشاره کردند و گفتند: در آن زمان برخی از این موضوع غصه خوردند اما باید غصه نخورد و خوشحال بود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شرکتهای داخلی که در زمینه قطعه سازی برای خودرو، صنایع نفت، لوازم خانگی و ماشین آلات فعالیت می کنند، افزودند: باید از این توانایی استفاده کرد و با تشکیل یک نمایشگاه دائمی میان این شرکتها هم افزایی به‌وجود آورد.
ایشان انتقال توانایی های بسیار بالای مهندسی و فناوریِ دستگاههای نظامی به دستگاههای غیرنظامی را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: سالها قبل یک ژنرال اسرائیلی گفته بود از ایرانی ها بدم می آید اما در مقابل پیشرفت نظامی آنها تعظیم می کنم البته ما از آن موقع تاکنون دستاوردهای فراوانِ مهمتر و جالب تری داریم که موشک بالستیک با برد دو هزار کیلومتر و خطای حداکثر چند متر، تنها یکی از آنهاست.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: توان مهندسی و فناوری دستگاههای نظامی که به چنین افتخاراتی منجر می شود، باید در عرصه خودرو، نفت، مسائل فضایی و دیگر بخشها به‌کار گرفته شود.
حضرت آیت الله خامنه ای حمایت از صادرات و حضور فعالان اقتصادی در کشورهای دیگر را هم مهم دانستند و افزودند: می توانیم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی، با همسایه ها و دیگر کشورها، ارتباطات اقتصادی خوبی برقرار کنیم.
ایشان مسئولان را به استفاده از تولیدات داخلی در مجامع بین المللی توصیه کردند و افزودند: مسئولان باید نشان ها، حرفها و مفاهیم ایرانی را ترویج کنند اما برخی بر عکس عمل می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: یکی از گله های ما از برخی مسئولان سالهای گذشته این بود که چرا وقتی در جمع اروپایی ها صحبت می کنند حرف صد سال پیش یک متفکر اروپایی را بیان می کنند، این حرف که برای اروپایی ها جدید نیست و ارزشی ندارد اما حرفهای ما نو و نشنیده است و باید آنها را بیان کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان حضور همه جانبه بخش خصوصی و تعاونی را در بخش نفت و گاز ضروری دانستند و افزودند: برخی قوانین مجلس نظیر قانونی که اخیراً در زمینه صنایع پایین دستی نفت و گاز مصوب شد، معطل آیین نامه ها می ماند، در حالی‌که این کارها باید سریعاً انجام شود تا فعالیتهای تولیدی سرعت گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان رسانه ها را به انعکاس وسیع و مناسب موفقیت های تولیدگران فراخواندند و افزودند: رسانه البته از سر دلسوزی برخی اشکالات را منعکس می‌کند که عیبی هم ندارد تا مسئولان اگر تلویزیون می بینند، بفهمند مشکلات کجاست، اما در کنار آن باید موفقیت های عرصه های مختلف تولیدی را برای مردم به‌ویژه جوانان بازگو کرد و با معرفی ظرفیت ها به مشتاقانِ فعالیت تولیدی، مطالبات منطقی فعالان اقتصادی را نیز پیگیری کرد تا مسئولان به آنها توجه کنند.
ایشان همچنین تفاوت تعرفه تبلیغات کالاهای داخلی با خارجی را ضروری خواندند و افزودند: باید در این زمینه به گونه ای عمل کرد که فعالان اقتصادی بتوانند نشان خود را تبلیغ و ترویج کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان خطاب به ملت ایران و دوستان و دشمنان انقلاب تأکید کردند: ملت ایران در عرصه جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی (مانند کارهایی که در این چند روز بود و کارهای مردمی نبود) دشمن را عقب زده است و به فضل الهی در جنگ اقتصادی هم دشمن را به‌طور قاطع عقب خواهد زد و با ادامه حرکت کنونی در مسیر رونق تولید و پیشرفت اقتصادی، افق روشن آینده خود را محقق خواهد کرد.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , ,
:: بازدید از این مطلب : 663
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398
مشاجره بنزینی روحانی و رحیم‌پور ازغدی در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری نشست شب گذشته(سه شنبه) شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با آقای رحیم‌پورازغدی با تندی صحبت کرده و بحث و جدلی بین آنها صورت گرفته است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد: مباحث مطرح شده در جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به بنزین بوده و آقای رحیم‌پورازغدی اعتراضاتی را نسبت به گران کردن نرخ بنزین و این اقدام دولت داشته است.

سلیمی گفت: آقای رحیم‌پور از رئیس جمهور که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم محسوب می‌شود، سؤال کرده است که با توجه به گران کردن بنزین از سوی دولت و ایجاد التهاب در کشور، رئیس جمهور کمی در این باره توضیح دهد.

سلیمی گفت: پس از این اظهارنظر آقای رحیم‌پور و درخواست برای پاسخگویی رئیس‌جمهور، مباحث تندی مطرح می‌شود که بعد از جدل تند صورت گرفته، حسن روحانی جلسه این شورا را ترک کرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش بیان داشت: ادبیات آقای روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی غیرقابل دفاع بوده و الفاظی را در برابر یکی از اعضا به کار برده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

سلیمی گفت: آقای روحانی گویا تصور کرده است که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگزاران و کارمندان دولت محسوب می‌شوند؛ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهیختگان کشور محسوب می‌شوند نه گماشته آقای روحانی. رئیس جمهور باید در ادبیاتش تجدیدنظر کند.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , ,
:: بازدید از این مطلب : 683
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398

ررسی رفتار میدانی آشوبگران در چندین شهر حکایت از آن دارد که مدل رفتاری این افراد در اعتراضات اخیر نسبت به حوادث قبلی تغییرات عمده‌ای داشته است و «هسته های خشونت» آرایش سه لایه گرفتند.

آرایش سه‌لایه «هسته‌های خشونت»/ مردان تنومند جای زنان جوان را گرفتند

به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی های یک نهاد امنیتی نشان می دهد در اغتشاشات اخیر، افراد آموزش دیده در گروه‌های 5 تا 7 نفره سازماندهی شده اند و بر خلاف اغتشاشات سال 96 که زنان هدایت این گروهها را بر عهده داشتند، این بار مردانی که اکثرا قوای جسمانی بالایی دارند در این «هسته های خشونت» نقش آفرینی می کنند.

موارد کشف شده از این افراد نشان می دهد «هسته خشونت» در لایه اول به نارنجک دست ساز، ژل های آتش زا، ابزار شکستن قفل و سلاح سرد مجهز هستند که توسط یک یا چند موتور سوارمسلح با سلاح گرم درلایه دوم پشتیبانی می شوند.

همچنین در لایه سوم زنان جوانی وظیفه تهییج مردم حاضر در میدان به ویژه جوانان را بر عهده دارند که با هدف تحریک عواطف، آنها را برای پیوستن به اقدامات خرابکارانه تشویق می کنند.

یکی از نکات قابل توجه، سرعت بسیار بالای گروه‌های تخریبی است که در کوتاهترین زمان ممکن با استفاده از ابزارهای همراه خود در محل مورد نظر وارد شده، اقدام به تخریب و آتش زدن کرده و پس از آن به طرز ماهرانه‌ای خود را از بدنه معترضان و عابران جدا کرده و محل را ترک می‌کنند.

براساس اعلام نهادهای امنیتی، افراد «هسته خشونت» از لباس‌ها و نشانه های مشخصی استفاده می‌کنند تا یکدیگر را در زمان ماموریت راحت تر بشناسند.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , ,
:: بازدید از این مطلب : 674
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398

گروه سیاسی خبرگزاری فارس ـ یادداشت میهمان؛ علیرضا معاف: صبح یکشنبه 26 آبان ماه، رهبر معظم انقلاب نکات راهبردی پیرامون متن و حواشی تصمیم متأخر دولت در سهمیه بندی بنزین فرمودند. پس از سخنان ایشان، شبهاتی در ذهن برخی نخبگان و خواص راجع به مواد و مفاد سخنان ایشان شکل گرفت که در این متن تلاش شده است منطق حِکمی مواضع ایشان برای دانشگاهیان، نخبگان و توده مردم تشریح گردد.

اول: عدم تغییر در تصمیمات بر اثر فشار اعتراض و اشوب

منطق عقلانی مدیریت حکم می کند تصمیماتی که روند قانونی و کارشناسی خود را طی کرده اند( فارغ از صحت و سقم) ، در صورت نیاز طی فرایند قانونی تغییر یابند نه تحت فشار اعتراض و اشوب؛ که در این صورت ثبات حکومت دچار اختلال می شود و این پیام به جامعه منتقل می شود که هر تصمیمی با اعتراض خیابانی و اشوب قابل تغییر است، ثبات حکومت مخدوش شود، سیستم بی اعتبار میشود. ضمن آنکه، اگر رأس حکومت به تصمیمات مدیران کشور بی اعتنایی کند، برای سایر تصمیمات در سایر سطوح چه اعتباری باقی می ماند. امام امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند:

«إِنِّی وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّکُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُکُمْ إِلَیْهَا وَ لَا أَنْهَاکُمْ عَنْ مَعْصِیَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَکُمْ عَنْهَا» (نهج البلاغه؛ خ175)

امام جامعه به هیچ کاری دستور نمی دهد و توقعی از مردم مطرح نمی کند، مگر آنکه قبل از دیگران خودش به آن پایبند باشد. تغییر تدبیر بر اثر آشوب و فشار، شجره ممنوعه هر حکومت عاقل و مدبری است.

دوم: اعتبار بخشی به ساختار رسمی کشور و قانون

منطق حِکمی و عقلی دیگر سخنان رهبر انقلاب در حمایت از تصمیم سران قوا درباره سهمیه بندی بنزین،  اعتبار بخشی به ساختار رسمی کشور و قانون است، حضرت آقا در هر دوگانه ای که ساختار یا قانون کشور در یک طرف آن قرار بگیرند، طرف ساختار و قانون و نظم و انتظام را می گیرند (اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم)

در تبیین رفتار هوشمندانه متأخر امام خامنه ای، باید به یک مباحثه استراتژیک پرداخت و به یک سؤال راهبردی پاسخ داد که چرا رهبرانقلاب حفظ و تثبیت ساختارهای قانونی نظام اسلامی را بر هر چیزی مقدم می دارند؟

در بیان دلایل و حکمت های این رفتار پیچیده ولیّ خدا می توان مواردی را برشمرد. واضح است که این کار موجب «تثبیت» و «استحکام» بیشتر این ساختارها خواهد شد و این «تثبیت»، فوائد متعدّدی در بلند مدت به همراه دارد.

اولین و مهمترین فائده تثبیت ساختارهای قانونی نظام اسلامی، تقویت «قانون مداری» و جلوگیری از بی قانونی و ایجاد هرج و مرج در کشور است. بستر قانونی کشور، به مصداق آیه شریفه «وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّه‏» (اعراف: 58)، همچون زمین پاکی است که همه محصولات کار حکومت بر آن استوار است.

یکی از مصادیق برجسته این مسئله، دفاع رهبرانقلاب از ساختارهای قانونی نظام اسلامی در انتخابات سال 88 و دعوت معترضین و فتنه گران به پیگیری مطالباتشان از راههای قانونی بود. اگر در آن فتنه، ایشان تحت تأثیر اعتراضات خیابانی و فشار فتنه گران، از ساختارهای قانونی نظام دفاع و حمایت نمی کردند، آنگاه جریان غیرانقلابی و فتنه گر به خود اجازه می داد در هر مسئله ای، از راههای غیرقانونی و ایجاد ناامنی، دیدگاه خود را به اکثریّت مردم و نظام اسلامی تحمیل نماید. درواقع باید گفت رهبرانقلاب با ایستادگی خود در برابر خواسته غیرقانونی فتنه گران، ساختارهای قانونی نظام در امر انتخابات را تثبیت و مستحکم نمودند؛ بگونه ای دیگر هیچ فرد یا جریانی به خود اجازه نمی دهد با ایجاد آشوب و ناامنی و یا از راههای غیرقانونی مطالبات خود را پیگیری نماید.      

فائده دیگر استحکام ساختارها در نظام اسلامی این است که وقتی ساختارهای قانونی نظام اسلامی مورد پذیرش همه گروههای سیاسی درون نظام قرار گرفت، آنگاه ولیّ خدا با استفاده از ظرفیّت همین ساختارهای مورد قبول همه، بسیار راحت تر می تواند بحران ها و فتنه های احتمالی آینده را مدیریت نماید.

نکته دیگر آن است که هرچند استحکام ساختاری در برخی زمانها که جریانات غیرانقلابی بر آن ساختارها حاکمند، ممکن است در کوتاه مدت مضرّاتی داشته باشد، امّا زمانی که جوانان انقلابی به بلوغ فکری رسیده و بر ساختارهای استحکام یافته نظام اسلامی مسلّط شوند، آنگاه برکات و منافع فراوانی از همان ساختارهای مستحکم نصیب مردم خواهد شد.

ممکن است خضر زمانه ما به دلایلی، برخی ساختارهای درحال سقوط نظام اسلامی را مرمت نماید؛ ساختارهایی که ممکن است افراد و جریانات غیرانقلابی برآن حاکم باشند که در معیشت مردم نیز اختلال ایجاد نموده اند:

«فَانْطَلَقا حَتَّى إِذا أَتَیا أَهْلَ قَرْیَةٍ اسْتَطْعَما أَهْلَها فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُما فَوَجَدا فِیها جِداراً یُرِیدُ أَنْ یَنْقَضَّ فَأَقامَهُ؛ پس موسی و خضر(ع)) به راه خود ادامه دادند، تا به قریه‏اى رسیدند؛ از مردم آنجا خواستند که به آنها غذا دهند، ولى آنها از مهمان کردنشان خوددارى نمودند؛ (با اینحال) آنها در آنجا دیوارى یافتند که مى‏خواست فرود آید، جناب خضر(ع)) آن را برپا داشت.» (کهف: 77)

ولیّ خدا ساختارها را، اگرچه موقتاً جریان غیرانقلابی از آن منتفع شوند، «اقامه» نموده و «استحکام» می بخشد تا زمانیکه جوانان انقلابی به «بلوغ فکری» رسیدند و بر آن ساختارها حاکم شدند، بتوانند از دل همان ساختارها، گنج های قیمتی برای مردم استخراج نمایند:

«وَ أَمَّا الْجِدارُ فَکانَ لِغُلامَیْنِ یَتِیمَیْنِ فِی الْمَدِینَةِ وَ کانَ تَحْتَهُ کَنْزٌ لَهُما وَ کانَ أَبُوهُما صالِحاً فَأَرادَ رَبُّکَ أَنْ یَبْلُغا أَشُدَّهُما وَ یَسْتَخْرِجا کَنزَهُما رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ؛ و اما آن دیوار متعلق به دو نوجوان یتیم در آن شهر بود، و زیر آن گنجى متعلق به آنها وجود داشت، و پدرشان مرد صالحى بود، پروردگار تو مى‏خواست آنها به «بلوغ» برسند، و گنجشان را استخراج کنند، این رحمتى از پروردگارت بود.» (کهف: 82)

رعایت مصلحتی به نام «حفظ و استحکام ساختاری و قانونی کشور» آنقدر مهم است که ممکن است در نتیجه آن و در مقاطعی از زمان، مردم و خود ولیّ خدا نیز متحمّل سختی هایی شوند.

براستی چرا یعقوب(ع)، که به گواهی آیات قرآن بدبینی شدیدی نسبت به پسرانش داشت، حاضر شد یوسف(ع) را همراه آنان به صحرا بفرستد و با این عمل خود، به پسرانش «اظهار خوش بینی» نماید؟ شاید اصلی ترین دلیل، یک چیز بود: «جلوگیری از فروپاشی ساختار خانواده»؛ خانواده ای که بر مبنای اعتماد و خوش بینی افراد به یکدیگر پایه گذاری شده و استحکام می یابد و فروپاشی آن می تواند امر دعوت پیامبر خدا را دچار اختلال نماید.

ساختارهای نظام اسلامی آنقدر مهم اند که برای حفظ و استحکام آنها، گاه یوسف ها هم باید متحمل سختی هایی شوند؛ و این همان مضمون جمله امام(ره) است که فرمود:

حفظ جمهورى اسلامى از حفظ یک نفر- و لو امام عصر(عج) باشد- اهمیتش بیشتر است.» (صحیفه امام(ره)؛ ج‏15، ص365)    

نکته دیگر آن است که زمانیکه ولیّ خدا فرصتی ایجاد می نماید تا ساختارهای قانونی برآمده از رأی مردم، در مسائل مختلف حکومتی تصمیم گیری نمایند، آنگاه مردم نیز بطور طبیعی اشکالات و انتقادات خود را متوجه مسئولان آن نهادهای قانونی خواهند دانست، نه کلّ نظام اسلامی.

هرچند متأسفانه جریانات غیرانقلابی و نفوذی های دشمن در درون نظام اسلامی با انواع ابزارهای رسانه ای، به غلط اینگونه القاء می کنند که برخی مشکلات و ناکارآمدی ها، نتیجه عملکرد «انقلاب» مردم است نه «انتخاب» مردم. به عبارت دیگر، جریانات غیرانقلابی که بعضاً با رأی خود مردم به مسئولیت رسیده اند، همواره تلاش می کنند تا ناکارآمدی هایی را که خود مسبب آن بوده اند را به ولیّ خدا و اصل موجودیّت نظام اسلامی ربط دهند:

وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ یَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِکَ‏؛ و اگر به آنها (منافقان) حسنة (و موفقیّتی) برسد، مى‏گویند از ناحیه خدا است و اگر سیئة (و شکستى) برسد، مى‏گویند از ناحیه تو(پیامبر(ص)) است.» (نساء: 78)       

بدیهی است که تنها راه حل در مقابله با این شبهات، تبیین و روشنگری برای مردم است.

سوم: مشی مبتنی بر اخلاق، فتوت و جوانمردی

مشی و ممشا و مشرب امام خامنه ای در تمشیت کشور، اداره امور، مبتنی بر اخلاق است، ایشون با فتوت و جوانمردی و مروتی که از امام و پدر جامعه انتظار میرود مسوولیت کلان تصمیمات سایر مسوولین را بر عهده گرفتند تا مسوولین امور اقتصادی و امنیتی، تحت حمایت ایشان، هر کدام به وظایف سخت خود در این روزها برسند، در واقع ایشان به دلیل تقوایی که دارند به ملاحظه حفظ آبروی مدیران ارشد کشور، از پایگاه اجتماعی بالای خود برای مدیران کف میدان عملیات اقتصادی و امنیتی هزینه کردند.

منطق قرآنی «إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدى‏»(کهف: 13) از برکات فتوت در هدایت جامعه حکایت می نماید. در دنیای سیاست ورزی غیراخلاقی مدرن و در میانه این همه سیاهی و زغال سنگ، رفتار حاکمان الهی مانند رگه های الماس می درخشد.

چهارم: دسته بندی و تفکیک نظرات کارشناسی و مردم معترض

 ایشان با دسته بندی نظرات کارشناسی درباره این طرح به دو دسته کسانی که واجب می دانند و کسانی که مضر می دانند و همچنین با دسته بندی مردم به چهار گروه نگران، ناراحت، کسانی که مضر میدانند و کسانی که خیال می کنند مضر است، بر این نکته اشاره داشتند که دولت باید هم به نگرانیهای طیفهای مختلف مردم و هم به اشکالات متکثر و متضلع کارشناسان توجه و آنها را رفع کنند، ایشان در عین حال که فداکارانه از اصل تصمیم حمایت کردند نگرانی و ضرر بخشی از  مردم را تایید کردند و دوبار اشاره داشتند که خودشان سلبا و ایجابا نظری در مورد جزئیات طرح ندارند.

پنجم: اشکال در جزئیات طرح

از تاکید ایشان بر ضرورت اهتمام فوری دولت بر رفع مشکلات و نگرانیها این نکته برداشت می شود که نحوه اعلام شوک آمیز طرح و زمان اجرا و عدم تمهید پیشینی نگرانیها و نداشتن پیوست اجتماعی و رسانه ای طرح مورد انتقاد ایشان است و این موارد، اشتباهات روشی دولت بوده است، نکته ای که در خبر دفتر رهبر انقلاب، از قول ایشان خطاب به رئیس جمهور منتشر شد که باید همزمان پول مردم به حسابشان واریز میشد مؤید این معناست که ایشان به روش کار دولت منتقدند.

منطق مظفر نخوانده هم می توان فهمید که «جهل به فعل»، «منافی علم به تبع» نیست؛ و تبعات این تصمیم حساس، قابل چیش بینی بود و البته اکنون هم برای جبران دیر نشده است.

ششم: مسئولیت این طرح، متوجه سران قواست

ایشان با استفاده از واژه هایی چون: «نظر کارشناس ها مختلفه، من هم در این زمینه صاحب نظر نیستم، لکن به آقایان گفتم اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند حمایت میکنم، در زمان امام هم سران سه قوه تصمیم میگرفتن و اجرا می شد و...» ضمن جلوگیری از ایجاد اختلاف در مسولان و شکل گیری حاکمیت دوگانه که بسیار در فتنه ها خطرناک است، با یادآوری سیره امام راحل، مسوولیت را متوجه سران قوا کردند و از آنها خواستند هر چه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند چون اگر گرانی اضافه شود برای مردم و مستضعفین  مشکلات زیادی درست می کند.

هفتم: دفاع از ساختارهای حاکمیتی، نه جزئیات طرح

دوبار تاکید ایشان بر عدم کارشناس بودن در این زمینه نشان دهنده این نکته است که ایشان نقشی در جزئیات فرایند تصمیم گیری و مسیر اجرا نداشته اندو طبعا مسئولین دولتی و مجلسی و قضایی باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، ایشان در واقع از ساختارهای حاکمیت و تصمیمات حاکمیتی حمایت و دفاع کرده اند نه جزییات طرح.

هشتم: ضرورت حفظ رسمیت دولت مستقر در شرایط فتنه و آشوب

حفظ رسمیت دولت مستقر و حمایت از آن تا زمانی که دولت قانونی کشور است، در شرایط نا امنی و آشوب و فتنه، از بدیهیات مدیریت کلان است، شرع و عرف و عقل حکم میکند دولت مستقر، تضعیف نشود، بهترین فرصت برای آشوبگران و دشمن خارجی، چه آمریکا و چه عربستان، ایجاد تزلزل در دولت و بی پشتوانه نشان دادن آن است. شرایط کنونی کشور مطلقا عادی نیست، فتنه گون و ملتهب است و ریسک تزلزل دولت، بسیار بالاست.

نهم: تاکید بر حاکم شدن فضای کارشناسی و نخبگی در اظهارنظرهای دلسوزان

ایشان متواضعانه با طرح این بحث که در این مورد سررشته ای ندارم به همه خواص ، تلویحا گفتند که اگر کارشناس این بحث نیستند، در اظهار نظر احتیاط و حتی اجتناب کنند و  فضای کارشناسی و خبرگی و نخبگی و تخصصی را بر اظهار نظر همه خواص دلسوز حاکم کردند تا حرفهای احساسی و هیجانی و واکنشی فروکش کند

دهم: ضرورت درک پیچیدگیهای رفتار ولیّ

بر عقلا و نویسندگان انقلابی واجب عینی ست که طراحی چندوجهی و پیچیده امام جامعه در رعایت همزمان حفظ ساختارها و تعاطف با توده ها را تبیین عالمانه کنند.

 امیرالمؤمنین مستمرا از عثمان حمایت کردند و فرمودند آنقدر از عثمان حمایت کردم که ترسیدم گناهکار شده باشم و همزمان از جناب ابوذر که منتقد سرسخت روش عثمان بود نیز حمایت کردند. امام صادق، گاهی به دونفر در پاسخ یک سوال واحد، بر اساس فهم متفاوت مخاطبین، دو نوع پاسخ میدادند، از این مثالها در سیره معصومین فراوان است. مومنین باید پیچیدگی کار ولی خدا را  درک کنند و با این فهم و مفاهمه، به ایشان یاری برسانند.

یازدهم: رفتارهای چندضلعی و چند منبعی؛ از ضروریات مدیریت و رهبری

رهبری هم باید به شکل پربسامد، بازگوکننده درد و صدای طبقات متوسط و پایین دست مردم، مستضعفین، پابرهنگان و صاحبان انقلاب میشدند، هم اغتشاشات گسترده اراذل ضد انقلاب و منافقین آدمکش را محکوم میکردند، هم صدای تصمیم ساختار و حاکمیت را منعکس میکردند، هم پروژه دشمن بیرونی را افشا میکردند و هم به خواص و علما پیام حمایت کلی از اصل تصمیم و نقد تلویحی روش اجرا را منتقل میکردند، جمع همزمان این پنج جهت و پنج حیث در شرایط فعلی انصافا سخت است و البته امام خامنه‌ای، رهبر روزهای سخت است  و در سخنان ایشان، هرپنج ضلع به حد اعتدال و عدالت اشاره شد.

در تشریح دلیل یازدهم باید گفت که رفتار چندضلعی و چندمنبعی از ضروریات مدیریت و رهبری در شرایطی است که هم مردم که محرم حاکمیتند و هم دشمنان نامحرم، سخنان شما را میشنوند، مدیریت کلام، به ویژه در شرایط سخت و بحرانی، در واقع انتخاب و اولویت بندی بین دهها گزینه متعارض و گاهی متضاد، همراه با در نظرگرفتن دهها پارامتر و شاخص متنوع است،

گاهی اوقات گزینه انتخابی در کوتاه مدت ضررهایی دارد، اما خیر طولانی مدت آن موجب ترجیحش توسط مدیر عاقل جامعه می شود، پاره ای اوقات، ما به همه علل، عوامل، دلایل و پارامترهای دخیل در انتخابهای رهبری دقت نمی کنیم، رهبر انقلاب در هر تصمیم خود، نسبت آن تصمیم را با رشد معرفت مردم، طراحیهای دشمن، وضعیت منطقه، مسؤولین و ساخت حکومت، میسنجند.

یکی از مؤیدات و مستندات روایی دلیل یازدهم در لزوم عمل چندضلعی امام جامعه، حدیث امیرالمؤمنین است که خود تجسم عدالت و صداقت بود و فرمود:لا یقیم امرالله سبحانه الا من لایصانع و لایضارع و لایتبع المنافع؛ امر خدا را اقامه نمیکند مگر کسی که سه ضلع توأمان را رعایت کند :

1- سازشکار و محافظه کار نباشد،

2- همرنگ دیگران نشود و بازی دشمنان منافقان و متکاثران را نخورد،

3- از خواسته و هوای نفس خود تبعیت نکند.

دوازدهم: تبیین قاعده مشورت و توجه به نظرات مدیران در اداره نظام اسلامی

اصل مشورت با مدیران حکومتی و به رسمیت شناختن دیدگاههای آنان، منطق پیچیده و مؤثری دارد که باید واکاوی و کالبد شکافی شود. خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم به پیامبراکرم(ص) دستور می دهد تا در موضوعات گوناگون حکومتی، با اصحاب خود «مشورت» نمایند:

مشورت با اصحاب، چه پیش از نزول این آیه شریفه و چه پس از آن، سیره همیشگی و پرتکرار رسول خدا(ص) بود؛ به عنوان نمونه، رسول خد(ص) پیش از جنگ بدر، پیش از جنگ احد، در جنگ احزاب، چگونگی نبرد با یهودیان بنی قریظه، چگونگی نبرد با یهودیان بنی نضیر، در ماجرای حدیبیه، در فتح مکه و هنگامی که آمدن ابوسفیان به ایشان گزارش شد، در غزوه طائف، در غزوه تبوک و در برخی انتصابات، با اصحاب خود مشورت نمودند.

علاوه بر رسول خدا(ص)، سایر امامان معصوم(ع) نیز خود، ملتزم به این سیره بودند و مردم را نیز به آن دعوت می نمودند؛ همچنانیکه امیرالمؤمنین(ع)، دیگران را به مشورت دادن به خود توصیه می نمودند:

ایشان همچنین در پاسخ به ابن عبّاس که در موضوعی خاصّ به امام (ع) مشورت داد، فرمود:

امام(ع) همچنین در نامه به جناب مالک اشتر، او را به مشورت با دانشمندان توصیه می فرمایند:

وَ أَکْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ وَ مُنَافَثَةَ الْحُکَمَاءِ فِی تَثْبِیتِ مَا صَلَحَ عَلَیْهِ أَمْرُ بِلَادِکَ وَ إِقَامَةِ مَا اسْتَقَامَ بِهِ النَّاسُ قَبْلَکَ؛ برای استوار ساختن آنچه امور شهرهایت را به سامان آورد و برپا داشتن نظام نیکویی که مردم پیش از تو برپا داشته بودند، با دانشمندان فراوان گفت و گو کن و با فرزانگان سخن بسیار بگو.» (نهج البلاغه، نامه 53)

در این میان، یکی از مظاهر و مصادیق «مشورت» ولیّ خدا، بخصوص در زمانه ما، اجازه و فرصت دادن به ساختارهای متعدّد نظام اسلامی و به رسمیّت شناختن آنها، برای اتخاذ تصمیمات کارشناسانه و عدم دخالت در «جزئیات» تصمیمات آنهاست؛ ساختارهایی که مسئولان آن، عمدتاً با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب شده اند و حتی ممکن است جریانات و افراد غیرانقلابی بر آن ساختارها حاکم باشند. این رفتار سیاسی ولیّ خدا، در برخی موارد، منشأ سوالات و ابهاماتی است. چراکه اولاً گستره مشورت های ساختاری ولیّ خدا، طیف گسترده ای از مؤمنین انقلابی تا ضعیف الإیمان ها و بیماردلان و حتی در مواردی منافقان را نیز دربر می گیرد و ایشان حتّی در برخی موارد، علی رغم مخالفت قلبی و فکری با دیدگاه مردم یا مسئولان، در مقام «عمل»، دیدگاه آنان را بر دیدگاه خود ترجیح می دهند؟

شاید بتوان یکی از نمونه های تاریخی این مسئله را پیشنهاد و اصرار جناب مالک اشتر به امیرالمؤمنین(ع) برای انتصاب و ابقاء ابوموسی اشعری در فرمانداری بصره دانست. امیرالمؤمنین(ع) در این باره می فرمایند:

«وَ اللَّهِ مَا کَانَ عِنْدِی مُؤْتَمَناً وَ لَا نَاصِحاً وَ لَقَدْ کَانَ الَّذِینَ تَقَدَّمُونِی اسْتَوْلَوْا عَلَى مَوَدَّتِهِ وَ وَلَّوْهُ وَ سَلَّطُوهُ بِالْإِمْرَةِ عَلَى النَّاسِ وَ لَقَدْ أَرَدْتُ عَزْلَهُ فَسَأَلَنِی الْأَشْتَرُ فِیهِ أَنْ أُقِرَّهُ فَأَقْرَرْتُهُ عَلَى کُرْهٍ مِنِّی لَهُ وَ تَحَمَّلْتُ عَلَى صَرْفِهِ مِنْ بَعْدُ؛ به خدا سوگند او (ابوموسی اشعری) نزد من مورد اطمینان و دلسوز نبود؛ کسانی که پیش از من زمامدار بودند، دلباخته او بودند و او را به ولایت و حکومت بر مردم گماشتند و من تصمیم داشتم او را عزل نمایم. اشتر از من خواست او را ابقاء نمایم؛ پس با کراهت او را ابقاء نمودم، ولی پس از آن تصمیم بر عزلش گرفتم.» (مفید، محمد بن محمد؛ الأمالی؛ تحقیق: استاد ولی، حسین؛ غفاری، علی اکبر؛ ص296-295)

همچنین، نمونه دیگر مشورت امام حسن(ع) با مردم برای ادامه جنگ با معاویه و یا پذیرش صلح است؛ امام(ع) در این زمینه خطاب به مردم فرمود:

با سر دادن شعار «البقیة، البقیة»، خواهان پذیرش صلح شدند و حضرت نیز صلح را پذیرفت.(ر.ک: جزری، ابن الأثیر؛ الکامل فی التاریخ؛ ج‏3، ص 406)

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , امامت و ولایت , ,
:: بازدید از این مطلب : 677
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398
حالا نوبت انتقام ما رسیده

خبرگزاری فارس،گروه دیدگاه؛  «حسین شریعتمداری» در یادداشتی نوشت:

حق مقابله به مثل -Retortion- یا انتقام -Retaliation- یکی از اصول پذیرفته‌شده در حقوق بین‌الملل است و در آموزه‌های فقهی نیز به رسمیت شناخته شده است. بر اساس این اصل، هرگاه منافع ملی و یا جان و مال مردم کشوری از سوی کشور دیگر نقض شود و اسناد خالی از ابهامی درباره عمدی بودن این اقدام خصمانه وجود داشته و قابل ارائه باشد، کشوری که به منافع ملی و جان و مال مردمش تعرض شده است حق مقابله به مثل دارد و می‌تواند با انجام اقدام متقابل به حرکت خصمانه طرف متجاوز پاسخ بدهد.
در جریان آشوب‌های اخیر که با آتش‌زدن اموال عمومی، خانه و کاشانه مردم، غارت منازل و مغازه‌ها و مراکز دولتی و قتل تعدادی از مردم مظلوم کشورمان و ده‌ها جنایت وحشیانه دیگر توأم بود، آشوبگران بازداشت شده اعتراف کرده و اسناد همراه آنها نیز به وضوح نشان می‌دهد که اشرار و اراذل آشوبگر از سوی سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورها، ازجمله آمریکا، اسرائیل و فرانسه در داخل ایران و بعضاً در کشورهای یادشده آموزش عملیات تروریستی و تخریب دیده‌اند و هزینه این آموزش را نیز دولت جنایتکار و قرون وسطایی آل‌سعود تامین کرده است. گفتنی است که محل انجام بخشی از آموزش‌ها نیز در عربستان بوده است.
ممکن است گفته شود که اعتراف اراذل اجاره‌ای به تنهایی برای متهم کردن کشورهای یاد‌شده به مدیریت و تامین مالی و تدارکاتی اشرار آدم‌کش، کافی نیست که در این خصوص باید گفت؛ اگرچه اعتراف اراذل مزدور با اسناد و مدارک غیر‌قابل انکاری نظیر تماس‌های تلفنی، تصاویر حضورشان در کشورهای بیگانه و فیلم‌های آموزشی همراه است که در صحت اعترافات آنان کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد ولی اسناد مستحکم دیگری نیز درمیان است و آن، حمایت آشکار و بی‌پرده مقامات رسمی دولت‌های یاد شده از آشوبگران و حتی تشویق و ترغیب آنان به آتش‌افروزی و قتل و غارت است. تا آنجا که علاوه‌بر تحریک آشکار مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و چند مقام رسمی دیگر این کشور به آشوب و آتش‌افروزی، کاخ سفید نیز در اقدامی که در عرف دیپلماتیک به شدت غیر متعارف و ناشایسته تلقی می‌شود، با صدور یک بیانیه رسمی از اراذل و اوباشی که اجاره کرده بود حمایت کرده است. دقیقاً شبیه حمایت رسمی و علنی که اوباما، تونی بلر و شیمون پرز و نتانیاهو از فتنه‌گران آمریکایی-اسرائیلی ۸۸ کرده بودند.
دولت آل‌سعود بلافاصله پس از شروع آشوب‌ها تمامی رسانه‌های فارسی زبان و عربی زبان و حتی انگلیسی زبان خود را برای حمایت از اراذل و اوباش اجاره‌ای بسیج کرده بود تا آنجا که از طریق این رسانه‌ها تلاش می‌کرد به آشوبگران به اصطلاح روحیه داده و آنان را به ادامه قتل و غارت و آتش‌افروزی تشویق کند! و...
اکنون باید پرسید با وجود این همه سند غیر‌قابل انکار که به وضوح از مدیریت بیرونی آشوب‌های اخیر و نقش کشورهای یاد شده در این فتنه‌انگیزی حکایت می‌کند، آیا می‌توانیم از حق قانونی خود برای مقابله به مثل صرفنظر کنیم؟! و اگر این حق قانونی و شناخته شده خود را نادیده بگیریم به مردم مظلوم ایران اسلامی ستم نکرده‌ایم؟! می‌پرسید چگونه؟ پاسخ این سؤال پیچیده نیست. دشمنان در کاخ شیشه‌ای نشسته‌اند و مراکز حساس و استراتژیک نظامی و اقتصادی و... آنها به آسانی قابل دسترسی است و می‌توان با تحمیل خسارت‌های سنگین مالی و نظامی، دشمن را به استیصال کشانده و به زانو درآورد.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , ,
:: بازدید از این مطلب : 520
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398

یکی از کارشناسان بی‌بی‌سی در حالی که رگ گردنش بیرون زده است، بی‌فرمانده بودن عملیات اغتشاش در ایران را رد می‌کند و رضا پهلوی را فرمانده عملیات می‌داند. حالا بد نیست شازده را بشناسید و ببینید چه جور آدمی است.

این شازده، فرمانده اغتشاشات کشور است!

به گزارش خبرنگار حوزه تاریخ فارس، امیرحسین اعتمادی، پریشب در مناظره‌ای با سینا عضدی در بی‌بی‌سی که معتقد بود مردم ایران رضا پهلوی را رهبر اعتراضات نمی‌دانند، برافروخته شد و ضمن پرخاش به مجری و طرف دیگر مناظره، در حالی که برای رضا پهلوی از عبارت «شاهزاده» استفاده می‌کرد، او را فرمانده عملیات اغتشاش و نافرمانی مدنی در ایران معرفی کرد. (این ویدیو را ببینید)

رضا پهلوی هم شب گذشته ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در مصاحبه با شبکه ماهواره‌ای اینترنشنال وابسته به رژیم وهابی سعودی از اغتشاشگران حمایت کرد.

این‌ها را بگذارید کنار روایتی از روزنامه انگلیسی «دیلی اکسپرس» که بعد از انتشار به سندی در ساواک تلدیل شده است. روایت این روزنامه از دربار پهلوی و مربوط به زمانی است که مشکلات اقتصادی مردم ایران در سال ۱۳۵۴ به اوج رسیده و دربار پهلوی برای خرید هدیه جشن تولد شازده، دچار سردرگمی و سرگردانی شده است.

صداقت رضا پهلوی در خصوص حمایت از ملت ایران و همراهی با مردم شریف کشورمان را در سندی از سازمان امنیت رژیم پهلوی معروف به ساواک که در سایت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران آمده بخوانید:

روزنامه «دیلی اکسپرس» در صفحه ۳ شماره ۱۱ دسامبر ۱۹۷۵ (آذرماه ۱۳۵۴) با عنوان «پسری که همه چیز دارد» چنین می‌نویسد: «مشکل چه چیز خریدن برای نزدیک‌ترین و عزیزترین افراد به عنوان هدیه ایده‌آل انسان را به آشفتگی سوق می‌دهد. اما بیایید در این فصل شادی‌بخش درباره خانواده شاهزاد‌ه‌ای که در هر جشن تولد و یا عید با مشکل بزرگی روبه‌روست بیندیشیم.

ولایتعهد رضا پهلوی ۱۵ ‌ساله، پسر شاه ثروتمند ایران، کسی است که راضی نگاه داشتن وی کار مشکلی است.

وی از هنگامی که در گاهواره بود، تاکنون هدایای زیادی دریافت داشته است. علیا حضرت فرح، مادر ولیعهد ایران، ابروان خود را در هم کشیده و با کشیدن آن گفت: من نمی‌دانم دیگر چه هدیه‌ای به او بدهم. شهبانو دست‌های خود را به نشانه ناراحتی بالا برده و گفت: به پسری که همه چیز دارد، چه می‌توان هدیه کرد؟ بدیهی است انتخاب یک هدیه صحیح برای جوانی که روزی شاهنشاه یا شاه شاهان و ظل‌الله و مرکز عالم خواهد شد کار بس دشواری است. دادن هدیه طلا و برلیان به وزن خود او تلف کردن وقت است. زیرا شمش‌های طلا و سایر اشیای قیمتی در گاو‌صندوق‌های بانک به نام او گذارده شده است و نیازی به پول نقد هم ندارد. نوجوانان آرزوی کاخ برای خود می‌نمایند، ولی ولیعهد رضا پهلوی کاخ شاهنشاهی دارد و این کاخ مرمر در وسط کاخ نیاوران، آنجایی که والدینش زندگی می‌کنند واقع گردیده است.

وی دارای سگ اسپانیل است که هنگام ورود به کاخ از او استقبال می‌نماید و یک اتاق ناهارخوری با نور شمع دارد که از دوستان خود در آن پذیرایی می‌کند و آخرین مدل وسایل استریو موسیقی دارد که موزیک‌های مدرن از آن پخش می‌کند و در باغ کاخ یک استخر دارد و این کاخ برای هر جوان تنها ایده‌آل محسوب می‌گردد (تنها خانه رویایی محسوب می‌شود). صد سال قبل پسر شاه ایران برای خود در کاخ، حرم تشکیل می‌داد، ولی در ایران امروزی دیگر این طوری نیست، ولی با وجود این ولایتعهد از داشتن دوستان مونث برخوردار است.

وی به مدرسه‌ای می‌رود که دختر و پسر با هم هستند و دختران مدرسه جزء قشنگ‌ترین دختران ایران محسوب می‌شوند. علیاحضرت شخصا تحصیلات دوشیزگان را نظارت می‌فرمایند. بنابراین کلیه آنها از آن‌گونه تحصیلات برخوردارند که برای ملکه بودن لازم است. شاید احتمالا یکی از دوشیزگان دوران تحصیل روزی عروس دربار شود.

 والاحضرت علاقه‌مند به داشتن اتومبیل شخصی هستند. علیاحضرت فرمودند: گرچه هنوز خود وی جوان است، در سیزدهمین جشن تولد خود از مادربزرگ خود یک اتومبیل «مینی» هدیه گرفت. والاحضرت در باغ کاخ مثل قهرمان، اتومبیلرانی می‌فرمایند و گاهی از دوچرخه و موتورسیکلت استفاده می‌کنند. والاحضرت علاقه وافری به پرواز داشتند و در سن ۱۴ ‌سالگی تنها هدایت هواپیمایی را به عهده گرفتند. علیاحضرت شب قبل از پرواز نگرانی خود را ابراز داشتند و فرمودند من حتی برای آنی نتوانستم بخوابم. وقتی والاحضرت با هواپیما از زمین بلند شدند گویی من مُردم و تا هواپیما به زمین نشست، زنده نشدم. موقعی که والاحضرت برای مسافرت رسمی به مصر با هواپیما عازم آن کشور شدند شخصا هواپیمای جت را به زمین نشاندند. والاحضرت علاقه وافری به فوتبال دارند و فرانک فارل مربی فوتبال به والاحضرت فن بازی فوتبال را تعلیم می‌دهد. والاحضرت امیدوارند تیم فوتبال ایران را در المپیک ۱۹۷۶ رهبری نمایند. والاحضرت در کلیه ورزش‌ها مهارت دارند و انواع وسایل اسکی و اسکی روی آب و وسایل شکار زیر آب دارند که می‌توان با این وسایل یک مغازه را کامل کرد.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , ,
:: بازدید از این مطلب : 561
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398

مجله فارس‌پلاس؛ محسن مهدیان: چرا اجازه اعتراض خیابانی نمی دهید؟! سوال خوبی است.
یک مرور کوتاه کنیم.
روز جمعه در ده‌ها شهر اعتراض خیابانی وجود داشت. در رشت و خرم آباد و شیراز و مشهد و غیره. حتی در مشهد، برخی شعار می‌دادند «رضاشاه روحت شاد». چرا ناجا برخورد نکرد؟ تنها در یک شهر برخورد داشتیم؛ سیرجان. چرا؟
یک مقدمه ضروری وجود دارد.
تعبیر  رهبرانقلاب برای اغتشاشگران بنزینی «اشرار» بود. «اشرار» با «اراذل و اوباش» فرق دارند. اراذل و اوباش اجیر اشرارند. اعتراضات بنزینی در اصل یک عملیات تروریستی بود. از همان روز اول، خاندان منحوس پهلوی تا منافقین، تمام‌قد در صحنه بودند. تمام رسانه‌های ضدانقلاب برنامه‌های عادی خود را تعطیل کردند و نه‌تنها پوشش که آموزش و تهییج اغتشاش را بر عهده داشتند. دعوت‌شان نیز آتش کشیدن بود نه شعار دادن.
مردم ممکن است در اعتراضات هیجان‌زده شوند و شعارهای تند دهند. ممکن است حتی خطا کنند و از سر عصبانیت سطل آشغال هم آتش بزنند. اما تنها اوباش‌اند که اموال مردم را غارت می‌کنند. تنها اراذل‌اند که پمپ بنزین و بانک آتش می‌زنند. و تنها اشرارند که می‌توانند در این ابعاد اراذل و اوباش اجیر کنند؛ که طبق برآورد اولیه تا 15هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد شود.
مدیر اندیشکده آمریکائی ران پال خبر داد که مرکز ماموریت ایران در سیا با مسئولیت مایکل دی‌آندریا که معروف به «آیت الله مایک» است این پروژه را در ایران طراحی و اجرایی کرده است.
و حالا چند روزی است که یک سوال مهم از سوی کاربران مطرح می شود که: «چرا اعتراض نه؟»
البته اعتراض حق طبیعی مردم است. کف خیابان شهرهای ما نیز کم اعتراض ندیده است. از اعتراضات کارگری مثل هفت تپه و آذراب تا تجمعات دانشجویان مقابل سازمان خصوصی‌سازی و تجمع علیه حجاب در دانشگاه و  تجمعات روزانه مقابل مجلس تا تجمعات چندماهه مالباختگان موسسات مالی و ...تا اعتراضات خیابانی روز اول به افزایش قیمت بنزین.
روز اول تنها در سیرجان ورود ناجا را داشتیم. چرا؟ چون عده ای به سمت انفجار انبار نفت رفتند.
بله. هرکس محق است هرساعتی از شبانه‌روز از خانه خود خارج شود. ولی اگر ساعتی از شب، جمعی از اراذل و اوباش قمه به‌دست سرکوچه باشند، بازهم از خانه بیرون می‌آید؟ اگر بداند اجیر اشرارند چه؟ باز هم می‌گوید محقم؟ حالا اگر ناجا اجازه نداد در ساعتی از روز به‌خاطر تعقیب و گریز همین اوباش، کسی از خانه بیرون نیاید ظلم کرده است؟ دستش را نمی‌بوسیم؟
بله برای اعتراض محقیم اما نتیجه بی‌اعتنایی به ظرف زمانی‌اش، کشته‌هایی است که بسیاری‌شان به‌دست تروریست‌های وطنی کشته شدند. در خبرها آمده بود در خوزستان یک گروه پرچم داعش بلند کرده است.
حالا وظیفه حکومت دقیقا چیست؟ کدام اولویت دارد؟ حفظ جان و مال مردم یا حفظ حق فریادشان؟

 

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , اجـــتماعــــــی , ,
:: بازدید از این مطلب : 634
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 30 آبان 1398

خبرگزاری فارس،گروه دیدگاه؛ «صالح قاسمی» در یادداشتی نوشت:

 

به اذعان جمعیت پژوهان کشور، الگوی پرداخت‌ها در طرح یارانه معیشتی دولت از منظر سیاست‎های جمعیت و حمایت از فرزندآوری حاوی اشکالات جدی بوده و در تعارض آشکار با سیاست‌های کلی جمعیت است. این در حالی است که کارشناسان جمعیت‌شناس و مقام معظم رهبری(مدظله‎العالی) در هشت سال گذشته بطور مستمر و مکرر زنگ خطر هشدارهای جمعیتی را به صدا درآورده‎اند که آخرین آن بیانات معظم له در روز سه‌شنبه گذشته و در دیدار با تولیدکنندگان و صنعتگران بود.

بعنوان نکته نخست باید دانست، الگوی پرداخت‎های طرح یارانه معیشتی در تعارض آشکار با اسناد بالادستی همچون؛ سیاست‎های کلی جمعیت، سیاست‎های کلی خانواده، مواد 101 تا 103 قانون برنامه ششم توسعه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، چرا که رویکرد آن نه تنها در جهت تکالیف قانونی دولت در حمایت از خانواده و فرزندآوری نیست بلکه با توجه به اینکه در این طرح  افراد مجرد و خانواده های بدون فرزند در مقایسه با خانواده‎های دارای فرزند نسبت بیشتری دریافت می‎کنند، حاوی ماهیت و پیام روشن تشویق تجرد و تقبیح فرزندآوری است.

نکته دیگر اینکه در طرح مذکور، خانواده‎های دارای چهار فرزند و بیشتر مشمول تنبیه مالی شده‎اند. لازم به ذکر است با توجه به اینکه در این طرح فرزندان چهارم و بالاتر از دریافت مبلغ حمایت معیشتی محروم شده‎اند، می‎توان گفت طرح مذکور حداکثر میزان فرزندآوری مطلوب را تا سه فرزند به رسمیت شناخته است و با محرومیت والدین دارای چهار فرزند و بیشتر از دریافت بیشتر حمایت معیشتی، این والدین را بخاطر داشتن فرزند چهارم و بالاتر تنبیه کرده است. ناگفته پیداست ادبیات و روح حاکم بر طرح حمایت معیشتی دولت تدبیر و امید که فرزندان چهارم و بالاتر را از دریافت حمایت معیشتی محروم کرده است، عینا منطبق بر لایحه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در دولت سازندگی است که فرزندان چهارم و بالاتر را از حق برخورداری از بیمه تامین اجتماعی محروم کرده بود. به نظر میرسد سازمان برنامه و بودجه با نحوه طراحی الگوی پرداخت‎ها در یارانه معیشتی درصدد احیای پروژه کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در ایران است. جالب اینکه برنامه تنظیم خانواده در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد نیز توسط همین گفتمان حاکم بر دولت کنونی که در دولت سازندگی نیز حاکم بود، طراحی و اجرا شد.

از همین رو ضروری است مسئولین نهادهای نظارتی و به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مقوله بطور جد ورود کرده و رویکرد سازمان برنامه و بودجه که مخالفت آشکار با سیاست های کلی جمعیت است را اصلاح نمایند.

در پایان بخشی از بیانات و نگرانی های مقام معظم رهبری(مدظله‎العالی) در مقوله تحولات جمعیت کشور را بازگو و یادآور می‌شوم که معظم له در تاریخ  1392/09/19 و در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: «یکی از خطراتی‌که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند،‌ تن او می‌لرزد، ‌این مسئله جمعیت است. مسئله جمعیت را جدی بگیرید. جمعیت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌کند. به جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست. یعنی مسئله جمعیت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر می‌کنیم. نه اگر چند سال بگذرد، ‌وقتی نسل‌ها پیر شدند،‌ دیگر قابل علاج نیست.»

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ســـــیاســـــی , اجـــتماعــــــی , فـــــــــرهنـگی , ,
:: بازدید از این مطلب : 921
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 30 مهر 1398

امام حسن مجتبی علیه السلام:

نه پاکدامنی، روزی را از انسان دور می کند و نه حرص، روزی زیاد می آورد؛ چون روزی قسمت شده است و حرص زدن باعث مبتلا شدن به گناهان می شود.

پی نوشت:

تحف العقول، صفحه ۲۳۴

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 561
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 30 مهر 1398

امام رضا علیه السلام:

تواضع درجاتی دارد: یکی از آنها این است که انسان اندازه خود را بشناسد و با طیب خاطر خود را در آن جایگاه قرار دهد، دوست داشته باشد با مردم همان گونه رفتار کند که انتظار دارد با او رفتار کنند، اگر بدی دید آن را با خوبی جواب دهد، خشم خود را فروخورد و از مردم درگذرد. و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

متن حدیث:

امام رضا علیه السلام : اَلتَّواضُعُ دَرَجاتٌ: مِنْها أَنْ یَعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَیُنْزِلَها مَنْزِلَتَهابِقَلْبٍ سَلیمٍ، لایُحِبُّ أَنْ یَأْتیَ إِلی أَحَدٍ إِلاّ مِثْلَ مایُؤْتی إِلَیْهِ، إِنْ رَأی سَیِّئَةً دَرَأَهابِالْحَسَنَةِ، کاظِمُ الْغَیْظِ عافٍ عَنِ النّاسِ، وَاللّه ُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ؛

پی نوشت:

اصول کافی، جلد2، صفحه 124

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 520
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
شنبه 30 شهريور 1398

آیت‌الله سیدمهدی میرباقری ظهر امروز در دومین گردهمایی فعالان مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و چهارمین همایش هیأت‌های فعال در عرصه اربعین که با همکاری مسجد مقدس جمکران در شبستان کربلا این مسجد مقدس برگزار شد، از ائمه اطهار(ع) به‌عنوان ارکان جامعه مؤمن نام برد و اظهار کرد: لازمه تشکیل جامعه مؤمن و رسیدن به اهداف عالی اسلام تبعیت از امام و مطیع رهبر بودن است که می‌تواند موجب انسجام جامعه و حرکت در مسیر درست شود.
وی اضافه کرد: امت‌سازی یکی از اهداف مورد نظر ائمه اطهار(ع) است که در دوران‌های مختلف دنبال شده اما این اصل نیازمند تبعیت مردم از امام است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مراسم حج برای رسیدن به امام بود، عنوان کرد: برخی از حج برداشت نادرستی دارند چراکه حج بدون امام و تبعیت از فرمان ایشان مورد نظر دین نیست.
وی با اشاره به اینکه جامعه‌ای که حول امام شکل می‌گیرد جامعه کریمان است، ادامه داد: رابطه مردم با امام بر اساس کرامت تنظیم شده است و آن چیزی که مردم را در اربعین حسینی گردهم می‌آورد همین عنصر کرامت است.
میرباقری مطرح کرد: افرادی که از تقوای بیشتری برخودارند به امام نزدیک‌تر هستند و از کرامت بیشتری بهره می‌‌شوند. مطرح کرد: رابطه جامعه امامی کریمانه است درحالی‌که رابطه جامعه غیر امامی سوداگرانه بوده و هر انسانی در این جامعه فقط به دنبال منفعت خود است و فقط به داشتن اخلاق تظاهر می‌‌کند.
وی ادامه داد: ریشه جامعه‌ای که در آن امام‌محور است حب به خداوند متعال است که منجر به محبت انسان‌ها به یکدیگر می‌شود، اگر انسان به آخرت ایمان داشته باشد مقابل ظلم ساکت نخواهد ماند و به کمک مظلوم خواهد پرداخت.
کارشناس مذهبی رسانه ملی با تاکید بر اینکه رابطه جامعه امامی بر اساس اخلاق و محبت است، تصریح کرد: در اربعین حسینی مؤمن در راستای محبت به امام دست به جیب خود می‌‌کند و از داشته‌های خود می‌گذرند تا اخلاق و محبت را به نمایش گذارد.
وی از زیارت به‌عنوان یکی از ارکان شکل‌گیری امت نام برد و گفت: زیارت امام حسین(ع) امت‌ساز است و امت اسلامی نیازمند امام و عاشوراست.
میرباقری با تاکید بر اینکه رفت و آمدها موجب انتقال فرهنگ‌ها می‌شود، عنوان کرد: برخی از سر غفلت و برخی از روی عمد برنامه‌ریزی می‌کنند تا با افزایش مهاجرت‌ها و تورهای اروپایی فرهنگ غربی‌ها را به ملت ایران تحمیل کنند؛ اربعین جامعه را به سمت امت و تمدن اسلامی حرکت می‌دهد که منجر به ظهور می‌شود اما برخی با ترویج فرهنگ غربی مقابل حرکت اربعین و فرهنگ زیارت قرار دارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شکل‌گیری امت حول امام اقتضای خود را دارد، گفت: جامعه‌ای که به ایمان و تقوا نزدیک‌تر است به امام نزدیک‌تر خواهد بود چراکه فردی که از ایمان و تقوا برخودار نیست در جامعه امامی جایگاهی نخواهد داشت.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 599
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
شنبه 30 شهريور 1398

سید رضا نریمانی امروز در گفت‌وگو با فارس در اصفهان با اشاره به مشکلات پیش آمده برای هیأت فدائیان حسین (ع) اظهار داشت: حدوداً 6 سال است که مستأجر هستیم و هیأت فدائیان به عنوان یکی از هیأت‌های بزرگ شهر اصفهان مکانی ثابت که بتواند جلسات خود را برپا کند، ندارد.

این مداح اهل‌بیت با بیان این که ترجیح می‌دهم اسمی از افراد و مساجد نیاید، تشریح کرد: 6-7 سال قبل از مسجدی در خیابان کاوه کار هیأت آغاز شد و یکسالی هم جلسات هفتگی را آنجا برپا می‌کردیم تا این که به ماه محرم رسیدیم و به دلیل ازدحام جمعیت و محدود بودن مکان ناگزیر به خروج از این مسجد و برگزاری برنامه‌های دهه محرم در مکانی جدید شدیم.

وی افزود: همان شب اول محرم نامه‌ای به ما رساندند از هیأت امنای آن مسجد در خیابان کاوه مبنی بر این که لطفاً بعد از دهه به مسجد برنگردید! و علت این موضوع را «تحت‌الشعاع قرار گرفتن برنامه‌های خود مسجد» عنوان کردند، در صورتی که تنها یک شب از این مسجد اختصاص به هیأت فدائیان داشت.

نریمانی ادامه داد: مسجد بعدی در محدوده اتوبان چمران بود که برای مدت دو سال در آن مکان برنامه‌های هیأت برگزار می‌شد، آن زمان نزدیک به 100 میلیون از تجهیزات به سرقت برده شد که آسیب جدی برای ما به حساب می‌آمد؛ «اعتراض همسایه‌ها»، دلیلی بود که از این مسجد هم به ناچار خارج شدیم.

وی یادآور شد: پس از آن چند وقتی در امامزاده‌ای بودیم که آنجا هم پس از مدت کوتاهی تماس گرفتند و اعلام کردند «وسایل هیأت را پشت در امامزاده گذاشته‌اند، بیایید ببرید تا سرقت نشده» و واقعا هم تهدید نبود، این کار را انجام داده بودند.

مداح اهل‌بیت عنوان کرد: نهایتاً قرار شد به مسجدی در خیابان همدانیان بیاییم، 4 سال از بهترین زمان‌های هیأت در این مسجد گذشت اما به دلیل فشار زیادی که روی ما بود مسؤول هیأت در همین مسجد فوت کرد چرا که هر هفته با هیأت امنا یک مسأله جدید داشتیم.

وی اضافه کرد: نهایتاً اعلام کردند به دلیل «ازدحام جمعیت و اذیت شدن همسایه‌ها دیگر اینجا نیایید»؛ اما به نظر می‌رسد که دلیل اصلی این است که 4 سال قبل این مسجد سقف، در و پنجره نداشت و به برکت مراسمات هیأت هم ساخت آن کامل شد و هم تجهیزات لازم را پیدا کرد و مثل این که دیگر نیازی به حضور هیأت نبود.

نریمانی ادامه داد: خدمت آیت‌الله مهدوی رفتیم و گفتیم به دلیل پارک کردن خودرو مقابل درب همسایه‌ها از ما خواستند دیگر در این مسجد برنامه نداشته باشیم، پاسخ آیت‌الله مهدوی این بود که مزاحمت‌هایی از این دست ربطی به هیأت ندارد و اگر یک فروشگاه هم باشد امکان دارد برخی رعایت نکنند.

وی اذعان داشت: بعضی از آدم‌هایی که در این مسجد بودند اهداف سیاسی داشتند و کار به جایی رسید که به ما گفتند «اگر می‌خواهید برنامه‌تان ادامه پیدا کند باید فلان سخنران را دعوت کنید».

این مداح اهل‌بیت با طرح چند پرسش تصریح کرد: هیأت فدائیان در طول سال 109 جلسه برگزار می‌کند، سؤال ما این است که چند هیأت بزرگ در اصفهان هست که این تعداد مراسم و مخاطب قابل توجه داشته باشد؟ از طرفی، مگر رهبر انقلاب نفرمودند امامزاده‌ها تبدیل به قطب فرهنگی شود؟ در حال حاضر چه تعداد از این امامزاده‌ها به معنی واقعی کلمه قطب فرهنگی هستند؟!

وی با بیان این که این را ظلم در حق بچه‌های مذهبی و انقلابی می‌دانم، تاکید کرد: الان هم اعتراضی نداریم، درخواست داریم؛ این همه امامزاده خوش‌جا با امکانات پارکینگ و ... در اصفهان وجود دارد، چرا این‌ها را یک شب در هفته واگذار نمی‌کنند به هیأتی که خوب کار می‌کند، مخاطب دارد، مداح و سخنران دارد؛ هیأت فدائیان فقط جلسه عزاداری نیست، قرارگاه جهادی ما در زابل و لرستان، اردوی راهیان نور و برنامه تهیه ارزاق در ماه رمضان نیز فعال است.

نریمانی در پایان خاطرنشان کرد: سوار موتور و ماشین شده‌ایم و دم همه ارگان‌هایی که به نوعی مرتبط بوده‌اند حتی بیش از یک بار هم رفته‌ایم، اخیراً هم اعلام کردیم هیأت در حال تعطیل شدن است، اما انگار نه انگار، برای کسی مهم نیست چنین هیأتی که مخاطب کشوری دارد در حال تعطیل شدن است.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 535
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
شنبه 30 شهريور 1398

جلسه اول، مراسم عزاداری دهه سوم محرم هیأت بیت‌الزهرا(س) با سخنرانی حجت‌الاسلام عباس صراف و مدیحه‌سرایی منصـور ارضـی، احمد واعظی، ابوالفضل بختیاری،‌ مصطفی روحانی و عزیز اسماعیلی برگزار شد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام عباس صراف در این مراسم طی سخنرانی با موضوع وقایع سال ۵۸ هجری قمری اظهارداشت: انسان با خروجی‌های موجود تاریخ بسیار راحت می‌تواند بررسی کند اگر در عاشورا حضور داشت، در کنار ولی زمان می‌ماند و یا روبروی ایشان قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه امروز افرادی با روضه رفتن و امام حسین(ع) حال خوبی دارند اما اگر بخواهند زندگی‌شان را با دوران امام تطبیق دهند حالشان بد می‌شود، گفت: این افراد در زندگی، عمل، رفتار، پول درآوردن، خرج کردن، حجاب زن و فرزند و ... رفتارهایی دارند که اگر شاخص امام حسینی برروی آن قرار گیرد، با مشکل مواجه می‌شوند.

صراف با بیان اینکه امام صادق(ع) در زیارت اربعین می‌فرمایند: « وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ ؛ و جان خود را در راه تو داد تا برهاند بندگانت را از جهالت و نادانی و سرگردانی گمراهی» یعنی از قلب اروپا برای کشتن امام حسین (ع) نیامدند بلکه مسلمانانی بودند که در عین آن‌که متدین و متشرع به شهادت تاریخ بودند.

این سخنران مذهبی گفت: امروز ما در ایام تمحیص هستیم یعنی در دوران غیبت امام زمان(عج) واقع شده‌ایم و در این دوران امتحان و آزمایش می‌شویم. براساس احادیث مهدویت، جنس آزمایش و امتحان این دوران همانند آزمایش و محک مردم کوفه در سال ۶۱ در قبال سیدالشهدا(ع) است لذا باید آن مقطع تاریخ را به جزئیات بررسی کنیم.

وی افزود: به شواهد تاریخ، عاشورا مرز میان متدینین نفهم با متدینین فهمیده است و امروز نیز این شرایط حاکم است و تا قیامت ادامه خواهد داشت.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 574
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
شنبه 30 شهريور 1398

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم تکریم و تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی و خادمان راهپیمایی اربعین، ضمن تشکر صمیمانه از رفتار کریمانه ملت بزرگ عراق، راهپیمایی اربعین را موضوعی بی نظیر و جهانی و زمینه ساز گسترش معرفت حسینی و تشکیل تمدن نوین اسلامی خواندند و گفتند: راهپیمایی بزرگ اربعین، آیت عظمای الهی و نشانه اراده پروردگار بر نصرت امت اسلامی است.

 


رهبر انقلاب اسلامی رفتار و کرامت اسلامی و عربی مردم عراق در میهمان نوازی از زائران اربعین را بی نظیر و بر مبنای عشق حسینی دانستند و افزودند: از صمیم قلب و از طرف ملت ایران از همه شما موکب‌داران که در ایام اربعین، کرامت و مودت را در بالاترین حد بروز می‌دهید و از همه ملت بزرگ عراق و از مسئولان دولت آن که با تأمین امنیت، زمینه‌های این حرکت عظیم را فراهم می‌کنند، و از علما و مراجع عظام عراق، تشکر می‌کنم.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه توفیق میهمان نوازی از زائران حسینی یک نعمت و رحمت الهی است که باید قدر آن دانسته شود، خاطرنشان کردند: عشق به امام حسین(ع) موضوعی استثنایی است که در طول تاریخ نظیر نداشته و نخواهد داشت و حرکت و اجتماع عظیمی که هر سال به مناسبت اربعین در عراق بخصوص در مسیر نجف به کربلا شکل می گیرد، اکنون ابعاد بین المللی پیدا کرده و امام حسین(ع) و معرفت حسینی جهانی شده است.
ایشان افزودند: دنیای امروز که گرفتار ظلم و فساد و پَستی شده است، به‌شدت نیازمند معرفتِ آزادگی حسینی است و اگر امام حسین(ع) به درستی معرفی شود، در واقع اسلام و قرآن معرفی شده است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه منطق و پیام امام حسین(ع) نجات‌بخش دنیا از حاکمیت جبهه کفر و استکبار خواهد بود، گفتند: منطق امام حسین(ع)، منطق دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است و جوانان دنیا و ملتهای بی غرض، امروز تشنه و نیازمند این منطق هستند و حرکت عظیم راهپیمایی اربعین می تواند معرفت و منطق حسینی را به دنیا معرفی کند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین روز به روز جهانی تر خواهد شد، این راهپیمایی بزرگ را تجلی جوشش خون امام حسین(ع) و تجلی پیام عاشورا بعد از ۱۴۰۰ سال دانستند و خاطرنشان کردند: امام حسین(ع) فقط مختص شیعیان نیست بلکه متعلق به همه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی و متعلق به انسانیت است و به همین علت ما شاهد حضور غیرمسلمانان نیز در راهپیمایی اربعین هستیم.
ایشان افزودند: در شرایطی که دشمنان اسلام از همه ابزارها و وسایل و از تمام امکانات مالی و مادی خود برای مقابله با امت اسلامی استفاده می کنند، خداوند متعال راهپیمایی اربعین را ناگهان اینگونه عظمت و جلوه می دهد و در واقع آن را به عنوان یک آیت عظما و نشانه ای بزرگ از پیروزی نهایی جبهه حرکت حسینی بر جبهه کفر و استکبار به نمایش می گذارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم غنای روزافزون معنوی و فرهنگی راهپیمایی اربعین، اهل فکر و فرهنگ را به برنامه ریزی برای این حرکت عظیم دعوت کردند و گفتند: راهپیمایی اربعین می تواند زمینه ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی یعنی «تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلامی» باشد و بر همین اساس باید پیوندهای مستحکم میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی و ملیت ها و اقوام مختلف، در این راهپیمایی بیشتر شود.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اگر ظرفیت های بی‌شمار ملتهای اسلامی در غرب آسیا و شمال افریقا، به یکدیگر پیوند بخورند و در عمل خود را نشان دهند، آن هنگام معنی واقعی عزت الهی و تمدن عظیم اسلامی برای جهانیان آشکار خواهد شد.
ایشان با اشاره به بیداری ملتهای اسلامی، ملت بزرگ عراق را برخوردار از عزت، فرهنگ و عزم و اراده والا خواندند و افزودند: جوانان عراقی در قضایای سالهای اخیر قدرت خود را نشان دادند و با فتوای مرجعیت معظم عراق توانستند توطئه بزرگ داعش و تکفیری ها را خنثی و از ملت و کشورشان در مقابل توطئه جهانی ایجاد جنگ داخلی، محافظت کنند.
رهبر انقلاب اسلامی دو ملت ایران و عراق را، دو ملتی توصیف کردند که جان و دل آنها به یکدیگر متصل است و گفتند: دشمنان تلاش زیادی برای ایجاد تفرقه میان دو ملت انجام دادند اما به لطف الهی نتوانستند و از این پس هم نخواهند توانست، زیرا عامل اصلی پیوند دهنده دو ملت ایران و عراق، ایمان به خداوند متعال و محبت اهل بیت علیهم اسلام و عشق به امام حسین (ع) است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به چهل سال توطئه و تهدید و تحریم امریکا و دنباله ها و مزدورانش بر ضد ملت ایران، خاطرنشان کردند: برغم همه این توطئه ها و به کوری چشم آنها، جمهوری اسلامی ایران از یک نهال نحیف، اکنون به یک درخت تناوری تبدیل شده که ثمرات و میوه های آن روز به روز در حال گسترش است.
ایشان در پایان با اشاره به شعارهای حضار برای نابودی امریکا و رژیم صهیونیستی، تأکید کردند: با لطف و فضل الهی، این شعارها در آینده نه چندان دور محقق، و امت اسلامی بر دشمنان خود پیروز خواهد شد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی، صاحبان موکب‌های اربعین حسینی(ع) را مشعل‌داران با شکوه‌ترین اجتماع بشری خواند و افزود: مراسم شکوهمند اربعین حسینی(ع) تجلی‌گاه مرزبندی اسلام ناب محمدی با اسلامِ بدلیِ اموی و آمریکایی است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری همایش موکب‌داران عراقی در مشهد مقدس، گفت: در این همایش، علاوه بر موکب‌داران و فعالان فرهنگی عراق، موکب‌داران اهل سنت، مسیحی، صوفی و کُرد حضور داشتند.
در این دیدار همچنین تعدادی از موکب‌داران عراقی و خطبا و شاعران و مداحان به ایراد سخن، قرائت شعر و مرثیه و ذکر مصیبت پرداختند.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 513
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 18 مرداد 1398

حضرت آیت الله خامنه ای یکی از شرایط استطاعت برای حج تمتع را بیان کردند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

 

* شرایط استطاعت

کسی که ضروریات زندگی از قبیل مسکن، لوازم خانه، وسیله نقلیه و ابزار کار و مانند آن را بیشتر از شأن خود دارد، اگر می‌تواند با فروش آنها و خرید مایحتاج زندگی‌اش، مقدار زاید را صرف مخارج حج کند و این کار موجب حرج و وهن و منقصت او نمی شود، و مقدار مازاد به اندازه مخارج حجّ و یا مکمّل آن است، باید این کار را انجام دهد و مستطیع است.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 645
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 18 مرداد 1398

امام صادق علیه السلام:

کسی که کارهای خود را به خدا بسپارد همواره از آسایش و خیر و برکت در زندگی برخوردار است. و واگذارنده حقیقی کارها به خدا، کسی است که تمام همّتش تنها به سوی خدا باشد.


متن حدیث:


امام صادق علیه السلام: اَلْمُفَوِّضُ أَمْرَهُ إلَی اللّه ِ فی راحَةِ الأَبَدِ وَ العَیْشِ الدّائِمِ الرَّغَدِ وَ الْمُفَوِّضُ حَقّا هُوَ الْعالی عَنْ کُلِّ هِمَّةٍ دُونَ اللّه ِ تَعالی.

 

پی نوشت:
"مصباح الشریعه، ج 1، ص 175"

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 855
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 18 مرداد 1398

حضرت آیت الله خامنه ای به استفتائی پیرامون «خرید فیش حج به صورت آزاد» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

 

* خرید فیش حج به صورت آزاد

 

سؤال:

۱. خرید فیش حج به صورت آزاد چه حکمی دارد؟

۲. اگر کسی پول خرید فیش به صورت آزاد را داشته باشد، مستطیع محسوب میشود؟

 

جواب:

۱ و ۲) اگر خرید فیش آزاد منع قانونی نداشته باشد و توانائی تهیه فیش آزاد را داشته باشد، با وجود سایر شرایط، مستطیع است و باید به حج مشرف شود.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: احـــــــــــکـــام , ,
:: بازدید از این مطلب : 679
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 18 مرداد 1398

آیت الله محمد علی ناصری، در جمع اقشار مردم اظهار کرد: هر روز یک پرونده‌ داریم که باید روز قیامت جواب آن را بدهیم.

وی بیان کرد: این مطلبی نیست که شوخی یا اغراق باشد؛ عین حقیقت و بیان صریح قرآن است «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتید/ انسان هیچ سخنی را بر زبان نمی ‏آورد، مگر اینکه همان دم، فرشته‏ ای مراقب و آماده برای ضبط آن است. »

استاد اخلاق تصریح کرد: روز قیامت، وقتی پرونده‌ را به دست افراد می‌دهند، می‌گویند: «ای وای بر ما! این چه کتابی است که هیچ عمل کوچک و بزرگی را فرونگذاشته، مگر اینکه آن را به شمار آورده است!؟ » و [این در حالی است که] همه اعمال خود را حاضر می‏ بینند و پروردگارت به هیچ کس ستم نمی‏ کند.

وی بیان کرد: در پرونده اعمال حتی شوخی‌ها را هم نوشته اند، همه ما روز قیامت با سواد می‌شویم، لذا وقتی پرونده را به دستمان می‌دهند، می‌بینیم همه را نوشته‌اند. عزیز من! یک مقدار چشم‌ها و زبانمان را بیشتر کنترل کنیم.

 آیت الله ناصری عنوان کرد:  کسی دلش به حال ناصری نمی سوزد، ناصری باید خودش دلش به حال خودش بسوزد، من باید خودم به فکر خودم باشم.

دستور العملی برای کنترل چشم

وی ابراز کرد: در نجف اشرف که بودیم، کسی از استاد ما پرسید: چشم کسی که هرزه است و نمی تواند آن را کنترل کند؛ چه کند؟ ایشان فرمودند: سوره نور را بخوان، اگر خواندن سورة نور ادامه داشته باشد، خیلی چشم را کنترل می کنید و موفق می شوید که اختیار چشمت، دست خودت باشد.

استاد اخلاق افزود: این، اثر سوره نور است، علاوه بر آن که آیة نور (الله نور السموات و الارض) هم در همین سوره است که آن هم آثار بسیار عجیبی دارد!

ارزش اشک

وی ادامه داد: از پیغمبر اکرم صل الله علیه وآله حکایت شده: « یا علی! بلند شو دو رکعت نماز بخوان و از خوف خدا و آثار اعمال، گریه کن»

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 570
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 18 مرداد 1398

حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان در جلد هشتم کتاب ارزشمند «تفسیر حکیم» از باب اهمیت موضوع خانواده و بکارگیری سبک زندگی اسلامی آورده است : چه بسا اتفاق افتد که گاهی بخاطر ناآگاهی و غفلت به سبب دور بودن از تربیت صحیح اسلامی یا علت دیگر زنی نسبت به شوهرش دچار روح ناسازگاری باشد و شوهر را در رنج و مضیقه قرار دهد، و صفا و صمیمت خانه را به کدورت و تلخی تبدیل نماید.

در این زمینه لازم است شوهر به جای تندی و خشونت و اضافه کردن تلخی و کدورت به دقت عوامل ناسازگاری را بررسی کند، و چنانچه خود قدرت علاج نداشته باشد، به وسیله شخصی بیدار و عالمی متعهد، و بزرگی از خانواده به رفع مشکل اقدام نماید، و برای خشکاندن ریشه های ناسازگاری همراه با تحمل و بردباری بکوشد، با چنین برخوردی به یاری خدای توانا نارسائی ها و ناسازگاری ها از میان خواهد رفت، و نظام خانواده استحکام خواهد یافت و طلاق روی زشت خود را نشان نخواهد داد.

همه مردان و زنان به ویژه مردان و زنان جوان باید به این نکته توجه داشته باشند که هیچ زنی برای هیچ شوهری، و هیچ شوهری برای هیچ زنی، عنصر کامل و ایده آل نیست، زن و شوهر باید راه سازش، محبت، نوازش و مهر را بر راه ستیز، نزاع، تلخی، تندی و خصومت و اهانت مقدم بدارند.

زنان ناسازگار را می توان از راه نصیحت به هنگام لحظات عاطفی و بدور از چشم دیگران به سازگاری واداشت، و با بیان و تشریح زیان های ناسازگاری و اشکالات عدم تفاهم، وی را قانع ساخت، که نتیجه این گونه ناسازگاری ها سرانجام به خود او باز خواهد گشت، و وی را به انواع محرومیت های عاطفی و غریزی، و بی یار و یاور شدن دچار خواهد کرد.

از نکاتی که باید به ویژه شوهران جوان آن را همواره رعایت کنند، اجتناب از اهانت به همسر و احترام به او و خانواده وی و توسعه در زندگی و تأمین نیازهای جنسی و روحی همسر است، که هرگونه بهانه را از دست او می گیرد.

ترغیب همسر به استقلال فکری و کوتاه کردن دخالت های نابجای دیگران نه خیرخواهی و هدایت دلسوزان، ترسیم آینده زندگی مشترک، و در میان گذاردن مشکلات زندگی بدون ملاحظه و حجب و حیا و استمداد از خود وی برای پیروزی بر مشکلات مزبور یکی از راه های بسیار مناسب برای ادامه زندگی مشترک است.

برای مردانی که با همسری ناسازگار سر و کار دارند توجه به زندگی انبیا و ائمه(ع) و سازگاری آنان با سلاح اخلاق حسنه و عفو و گذشت لازم است، تا از زندگی آن بزرگواران و صبر و تحملشان درس های آموزنده ای بگیرند.

حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند؛ «کانت امرءة عند ابی تؤذیه فیغفر لها:» پدرم زن ناسازگاری داشت که همواره آن حضرت را رنج و آزار می داد ولی پدرم با کمال بزرگواری از او گذشت می کرد. (وسائل ج 14 ص 121) و یا اینکه نقل است، حضرت هود(ع) که از پیامبران خداست و در بسیاری از آیات قرآن از وی سخن به میان آمده، همسری داشت که وی را آزار می داد، و گاهی دشمن را بر ضد حضرت هود(ع) می شورانید، ولی آن حضرت سلامتی و زنده بودن او را از خدا می خواست و می فرمود: مؤمن را کسی آزار و رنج می دهد و چه بهتر که این آزار از جانب زنی باشد که در اختیار شوهر است.

برخورد با زن ناسازگار با اخلاق حمیده و رفتار پسندیده، و گذشت از او نهایتاً او را سر عقل خواهد آورد، و به پشیمانی وادار خواهد ساخت، و در آتش ناسازگاری او را خاموش خواهد نمود، و وی را به تواضع و فروتنی و عذرخواهی از شوهر خواهد کشاند، و چنانچه چنین زنی از راه خطا بازنگشت، و به تلخی و ناسازگاری ادامه داد، آخرین داروی درد را که طلاق است باید بکار گرفت.

ولی تا جایی که ممکن و میّسر است نباید از حربه طلاق استفاده کرد، زیرا اسلام طلاق را مبغوض ترین حلال دانسته و از شوهران می خواهد که در برابر زنانی که به طور کامل ایده آل آنان نیستند، صبر و استقامت و حوصله و بردباری به خرج دهند تا از پاداش عظیم حق به خاطر صبرشان بهره مند گردند.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 602
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 18 مرداد 1398

حجت‌الاسلام «محمود ریاضت» در مسجد جامع غدیر به سخنرانی درباره مسئله دینداری پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای خلقت تا امروز تمام اختلاف دینداران بر سر این است که دینداری آنها بر اساس تعریف خودشان است نه بر مبنای تعریف پیامبران الهی.

 

این  استاد حوزه علمیه افزود: دعوای هابیل و قابیل بر سر دینداری بود اما هابیل طبق دستور الهی رفتار کرده و قابیل بر اساس نفس خود جلو رفت. امروز ما در کشور، هیات‌‌های متعددی داریم اما تعریف برخی هیات‌ها از امام حسین(ع) با برخی دیگر متفاوت است و گاهی شاهد هستیم که مسجدی‌های این خیابان مسجدی‌های خیابان دیگر را قبول ندارند یا بسیج، هیات امنا و امام جماعت مسجد با یکدیگر اختلاف دارند و این اختلافات ناشی از تعریف اشتباه از دین است.

 

وی با استناد به فرمایشی از امام راحل، بیان کرد:‌ اگر ۱۲۴ هزار پیامبر یک جا جمع شوند اختلاف نخواهند داشت زیرا آنها از پیش خود سخن یا حرفی ندارند، اختلاف زمانی ایجاد می‌شود که ما بنابر رای و نظر خود سخن بگوییم.

 

حجت‌الاسلام ریاضت با اشاره به آیه‌ای از قرآن مبنی بر اینکه پیامبر(ص) هیچگاه بر اساس هوای نفس سخن نمی‌گوید، گفت:‌ مهمترین راهکار برای عدم زاویه مومنان و مسلمانان با یکدیگر فراگیری علوم دینی است.

 

وی با بیان اینکه ضرر کسی که آگاهانه عمل می‌کند بسیار کمتر از عملکرد یک جاهل است، تاکید کرد: ما باید علم را از ائمه معصومین(ع) فرا بگیریم، اگر انسان‌های جاهل سخن نگویند بین مردم اختلاف ایجاد نمی‌شود.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در گذشته حتی منبر رفتن یک عالم نیاز به اجازه علمای بزرگ داشت، ابراز کرد: ضرر عمل بدون آگاهی بیشتر از نفع آن است، کسی که در عملی تخصص ندارد اگر مسئولیتی را قبول کند متعهد نبوده و خائن به جامعه اسلامی است.

 

حجت‌الاسلام ریاضت با استناد به روایتی از امام رضا(ع)، بیان کرد: عمل تعبدی را باید با آگاهی انجام داد در غیر این صورت شخص همچون چهارپایی است که سنگ آسیاب را می‌چرخاند.

 

وی در تبیین عدم فهم درست از دین الهی با اشاره مثالی افزود: در کربلا دشمنان برای بریدن سر امام حسین(ع) وضو گرفتند!! امروز هم داعشی ها قرآن حفظ کرده و نماز می‌خوانند اما از نماز و قرآن چیزی نفهمیده  اند و در نهایت در مقابل پدر و مادر سر بچه چهارساله را می‌برند.

 

این استاد اخلاق ادامه داد: تعریف دین از نظر شارع این است که انسان مسائل دینی خود را یاد بگیرد یا حداقل مسائلی را که غالبا به آن نیاز دارد بداند. نخستین چیزی که بر ما واجب است نماز است که باید احکام آن را بدانیم.

 

حجت‌الاسلام ریاضت با بیان اینکه خداوند از همان ابتدای نزول آیات قرآن به «اقراء» یعنی خواندن و آموزش دیدن تاکید کرده است، گفت: اگر ما عالمانه عمل کنیم یعنی علوم دینی را طبق دستورات الهی فرابگیریم تعریف ما از دین و ولایت درست شده و اختلاف و تفاوت‌ها ایجاد نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه قرآن نازل شده که ما بفهمیم و به آن عمل کنیم، اظهار کرد: متاسفانه امروز در موسسات قرآنی تنها برای حفظ و قرائت قرآن تلاش می‌شود اما بر تفکر درباره آن یا عمل به آن تاکید نمی‌شود، هنر قرآنی را امثال شهید باکری، شهید زین الدین و شهید حججی به نمایش گذاشتند.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: نقش ائمه معصومین(ع) و امام رضا(ع) تنها مریض شفا دادن نیست اگر این کار را هم می کنند لطف ویژه است اما خداوند اهل بیت(ع) را محل رجوع ما قرار داده تا از آنها دین را یاد بگیریم و به مسیر الهی هدایت شویم.

 

حجت‌الاسلام ریاضت با استناد به روایتی از پیامبر(ص) بیان کرد: زمانی حروف و آیات قرآن حفظ اما حدود آن زیرپا گذاشته می شود زیرا عالمانه قرآن نمی‌خوانند و در آن تدبر نمی‌کنند.

 

وی در پایان با بیان اینکه اگر ما با تعریف امام زمان(عج) دعای ندبه را بخوانیم ظهور واجب می‌شود، خاطرنشان کرد: از خدا بخواهیم که تعریف ما درباره دین با تعریف خدا و پیامبر او متفاوت نباشد برای این منظور باید فقط دین خود را از اهل‌بیت(ع) بگیریم.

 

منبع:شبستان

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 605
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 18 مرداد 1398

ه نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری،  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای جلسه درس خارج فقه 1397/11/9 به شرح حدیثی از امام باقر علیه‌السلام درباره گذرا بودن دنیا پرداختند.

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام باقر علیه‌السلام متن و فیلم این شرح حدیث را منتشر می‌کند که برای مشاهده فیلم این سخنرانی می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

مشروح سخنان رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و‌ آله ‌الطّاهرین و لعنة ‌الله علی اعدائهم اجمعین.
یا جابِرُ الدُّنیا عِندَ ذَوِی الاَلبابِ کَفَی‌ءِ الظِّلالِ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ اِعزازٌ لِاَهلِ دَعوَتِهِ الصَّلاةُ تَثبیتٌ لِلاِخلاصِ وَ تَنزیهٌ عَنِ الکِبر.(1)

دنباله‌ی آنچه حضرت باقر(سلام‌ اللّه ‌علیه) به جابر درباره‌ی دنیا فرمودند [این است:]

"یا جابِرُ الدُّنیا عِندَ ذَوِی الاَلبابِ کَفَی‌ءِ الظِّلال"؛

 [عمر] مثل سایه است؛ فَیء، آن سایه‌ی بعد از زوال [روز] را میگویند. همچنان که این سایه اعلام پایان روز است و هر لحظه به لحظه‌ای که این سایه طولانی می‌شود، نشان می‌دهد که روز دارد تمام می‌شود. این عمر ما هم همین جور است. اینجا «دنیا» یعنی عمر من و شما که مثل همین سایه است؛ هر چه این سایه طولانی‌تر می‌شود، معنایش این است که به آن آخِر داریم نزدیک‌تر می‌شویم. بعضی‌ها از اینکه سالِ گذشته تمام شد، سال نو شروع شد، خوشحال می‌شوند؛ خب، عیبی هم ندارد، چون عید است و خوشحالی اشکال ندارد امّا توجّه به این نکته هم لازم است: سال که تمام می‌شود، یعنی عمر ما تمام می‌شود؛ [در واقع] این عمر ما است که دارد به پایان می‌رسد، به این توجّه باید کرد. پیر و جوان هم ندارد؛ البتّه احتمال سر رسیدن اجل در مورد افراد پیر و مسن قهراً بیشتر است امّا جوانها هم هستند. ما در همین بحث خودمان، جمع خودمان بعضی جوانها را داشتیم که سالهای زیادی از سنین کنونیِ ما کمتر بودند، از دنیا رفتند؛ به این باید توجّه کرد که هر چه میگذرد، در واقع دارد به آن انتها نزدیک می‌شود.

"لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ اِعزازٌ لِاَهلِ دَعوَتِه"؛

بعد فرمود کلمه‌ی لااله‌الّااالله [یعنی] کلمه‌ی توحید، اعزاز اهل دعوتِ لااله‌الّااالله است؛ چرا؟ برای خاطر اینکه وقتی شما میگویید لااله‌الّااالله، عبودیّت غیرخدا را نفی میکنید. مشکل اساسی مردم در طول تاریخ، عبودیّت غیر خدا بوده؛ [مثل] بنده‌ی فرعون‌ها بودن؛ الان هم همین جور است: بنده‌ی پول، بنده‌ی مقام، بنده‌ی شهوت، بنده‌ی قدرتهای بزرگ. وقتی شما می‌گویید لااله‌الّااالله، یعنی من فقط یک معبود دارم؛ نه پول را عبادت می‌کنم، نه مقام را عبادت می‌کنم، نه امپراتور را عبادت می‌کنم، نه فرعون را عبادت می‌کنم. عبادت هم صرفاً این نیست که انسان تقدیس بکند طرف را؛ نه، ممکن است اصلاً قبول هم نداشته باشد در دلش آن را، امّا عبادتش بکند! عبادت یعنی اطاعت کردن با همه‌ی وجود؛ این عبادت است. پس وقتی که ما می‌گوییم لااله‌الّااالله، در واقع داریم یک مایه‌ی عزّت را برای خودمان تأمین می‌کنیم؛ یعنی «وَالاَغلـّْلَ الَّ‌تی کانَت عَلَیهِم»،(2) خودمان را از این اغلال داریم رها می‌کنیم.

"اَلصَّلاةُ تَثبیتٌ لِلاِخلاص"؛
 بعد فرمود نماز هم این خصوصیّتها را دارد که اوّلاً تثبیت اخلاص است، یعنی برای خدا کاری انجام دادن؛ چون نماز، ذکر خالص خدا است و هیچ چیزی مخلوطش نیست و از اوّلی که انسان تکبیرة‌الاحرام را می‌گوید، مشغول ذکر الهی است؛ [البتّه] اگر توجّه و حضور داشته باشد؛ حالا ما که حواسمان گاهی پرت بشود که هیچ؛ آن کسی که حضور قلب دارد و خود را حاضر در مقابل خدای متعال میداند، [نماز او] یکسره ذکر خدا است؛ هم با لفظ، هم با عمل. ایستادن در مقابل خدا، رکوع کردن در مقابل خدا، سجودکردن در مقابل خدا، دست بلندکردن به دعا در مقابل پروردگار، ذکر خالص است و اخلاص را در دل انسان زیاد می‌کند. این یک [مطلب].

"وَ تَنزیهٌ عَنِ الکِبر"؛
کبر را هم از انسان [دور میکند؛ چون] انسان به خاک می‌افتد دیگر. البتّه حواسمان جمع باشد که در این نمازهایی که می‌خوانیم، بخصوص حالا بعضی‌ها از ماها که مثلاً فرض کنید امام جماعتیم و یک جمعیّتی پشت سرمان نماز می‌خوانند، این از آن حالتِ به اصطلاح به خود گرفتن عنوان، آن حالتِ اَشِر و بَطَر(3) خارج بشود؛ لَم اَخرُج اَشَراً وَ لا بَطَرا؛(4) در حال نماز، انسان گاهی اوقات تصوّر کند که حالا این منم که دارم می‌خوانم و همه‌ی این پانصدنفر، هزار نفر، ده هزار نفر پشت سر من [هستند]؛ این حالت به وجود نیاید. اگر این طور شد خودِ این مؤیّد کبر است؛ اگر این حالت نبود، آن وقت ضدّ کبر است؛ برای خاطر اینکه تعظیم است، تکریم است، به خاک افتادن است.

 

پی نوشت:

1) امالی طوسی، مجلس یازدهم، ص 296؛ «ای جابر!  عمر مانند سایه گذرا است؛ کلمه‌ی توحید، مایه‌ی عزّت اهل توحید است؛ نماز تثبیت‌کننده‌ی اخلاص و دورکننده‌ی کبر است.»

2) سوره‌ی اعراف، بخشی از آیه‌ی 157؛ «... و از [دوش] آنان قید و بندهایى را که بر ایشان بوده است برمى‌دارد ...»
3) تکبّر، غرور، خودپسندی
4) امالی طوسی، مجلس سیزدهم، ص 371

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 676
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 18 مرداد 1398

 

امام علی علیه السلام:

لَیْسَ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ أَکْرَمُ عَلَی اللَّهِ سُبْحَانَهُ مِنَ النَّفْسِ الْمُطِیعَةِ لِأَمْرِه

بر روی زمین هیچ موجودی کریم تر و بزرگوارتر و ارزشمندتر نزد خداوند متعال از انسانی که مطیع امر پروردگار باشد نیست.

 

پی نوشت:

مستدرک الوسائل، ج 11، ص 259

منبع:حوزه

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 654
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 18 مرداد 1398

پاسخ به شبهات از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از شبهات قرآنی و پاسخ های آن، برگرفته از «درگاه اینترنتی مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن» خواهد پرداخت.

 

- سؤال

آیا فرشتگان الهی عقل دارند؟ اگر عقل ندارند پس چرا خداوند از آنها سؤال کرد؟ اگر خداوند به آنها علمی محدود عطا کرده، سؤال خدا با عقل جور در نمی‎آید زیرا شما از رایانه خود آنچه را که به آن داده‎اید و در حافظه‎اش ذخیره کرده‎اید می‎طلبید؟ نه افزونتر، علاوه عقل باعث کمال است و در فرشتگان کمال نیست و در همان مقطع می‎مانند. لطفاً پاسخ مستدل بیان کنید.

 

- پاسخ

یک دسته از موجوداتی که در قرآن و احادیث، نامی از آنها به میان آمده، فرشتگان می‎باشند، اینها موجوداتی هستند که ما با حس خود نمی‎توانیم آنان را درک کنیم و از ویژگی های وجودی و ماهیتشان آگاهی داشته باشیم مگر همان اندازه که قرآن و روایات به ما معرفی کرده است.

 

آیات زیادی وجود دارد که نشان می‎دهد، فرشتگان دارای عقل و شعورند از جمله:

 

1- «و سیق الذین کفروا الی جهنم زمراً حتّی اذا جاؤها فتحت ابوابها و قال لهم خزنتها الم یأتکم رسل منکم یتلون علیکم آیات ربکم و ینذرونکم لقاء یومکم هذا قالوا بلی و لکن حقّت کلمة العذاب علی الکافرین و...»، [و آنروز] آنان که به خدا کافر شدند فوج فوج به جانب دوزخ برانند و چون آنجا رسند درهای جهنم را برویشان بگشایند و نگهبانان دوزخ به آنها گویند: مگر پیامبران خدا برای هدایت شما نیامده، آیات الهی را برایتان تلاوت نکردند و شما را از ملاقات این روز سخت نترسانیدند؟ جواب می‎دهند بلی، لکن [افسوس که ما خود را مستحق عذاب کردیم] وعدة عذاب بر کافران محقق و حتمی گردید(زمر/71).

 

در این آیه منظور از نگهبانان دوزخ (خزنتها) فرشتگان هستند که از کافران پرسش می‎کنند و پرسش آنان نشانگر برخورداری از عقل و شعور است زیرا موجودی که عقل ندارد قدرت سؤال کردن را نیز ندارد.

 

همچنین در آیة 73 این سوره، در بارة فرشتگان، موکل بهشت آمده است که، خطاب به بهشتیان می‎گویند: «سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین»، سلام بر شما، گوارایتان باد این نعمت‎ها، داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید.

 

2- «ویوم نحشرهم جمیعاً ثم یقول للملائکة اهؤلاء ایّاکم کانوا یعبدون * قالوا سبحانک انت ولیّنا من دونهم بل کانوا یعبدون الجنّ اکثرهم بهم مؤمنون»، به‎خاطر بیاور روزی که خدا همة مردم را در عرصة محشر جمع آورد، آنگاه به فرشتگان گوید آیا این گروهند که شما را معبود خود گرفتند؟ فرشتگان زبان به تسبیح خدا گشوده گویند بارالها تو از هر شریک ونقصی پاک و منزهی، تو خدا و یار مایی نه ایشان، اینان جن و شیاطین را می‎پرستیدند و اکثرشان گرویده به آنها بودند(سبأ/40و41).

 

بر طبق آیة شریفه، فرشتگان، مورد سؤال خداوند واقع شده‎اند و آنان نیز پاسخ دادند، بدیهی است کسی که دارای عقل و شعور نیست سؤال کردن از او معنا ندارد و قهراً قدرت پاسخ گفتن نیز ندارد.

 

البته هدف از پرسش این بوده که از بیان فرشتگان حقایق روشن شود و این گروه عبادت کنندة ملائکه (مشرکان) سرافکنده و شرمنده شوند و بدانند، آنها از عمل اینها بیزارند، نه این‎که مجهولی برای ذات پاک خداوند کشف گردد، چرا که او به همه چیز عالم است.

 

به هرحال فرشتگان‎حقایق را برای آنها بیان‎کردند و این از داشتن‎عقل وشعور آنهاحکایت می‎کند.

 

3- «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم ناراً وقودها النّاس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون اللّه ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون»،ای کسانی که به خدا ایمان آورده‎اید [در طاعت حق بکوشید] و خود را با خانوادة خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم [سخت دل] کافر و سنگ خارا، آتش افروز آن است و بر آن دوزخ، فرشتگان بسیار دل سخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را [در اجرای قهر و غضب حق] نخواهند کرد و آنچه را به آنها حکم شود [فوراً] انجام می‎دهند(تحریم/6).

 

جملة «لا یعصون...» اشاره به این نکته است که فرشتگان به تکلیف خویش ملتزمند و معصیت درآنها راه ندارد وجمله «یفعلون ما یؤمرون» ناظربه این است که آنان عمل را طبق دستور انجام می‎دهند.

 

بدیهی است کسی را مورد تکلیف قرار می‎دهند که عقل داشته باشد، پس فرشتگان از آنجایی که عقل دارند مورد تکلیف قرار گرفته‎اند و وظایف و مسئولیتهای خطیری نیز به دوش آنان گذاشته شده است.

 

ناگفته نماند که تکلیف فرشتگان، از سنخ تکلیف معهود در انسان ها نیست چرا که تکلیف در انسان همراه با اراده و اختیار است و این یک امر اعتباری است که به دنبال آن ثواب و عقاب به میان می‎آید یعنی اگر مکلف دارای اختیار باشد و به اختیار خود تکلیف را انجام دهد مستحق پاداش می‎شود و اگر سرپیچی کند سزاوار عقاب می‎گردد. امّا تکلیف فرشتگان از این سنخ نیست چون در فرشتگان اختیار راه ندارد تا اطاعت و معصیتی باشد و درنتیجه پاداش و مجازات مطرح نیست،آنها مخلوقات پاک ونوریة الهی هستندکه هر آنچه خداوند اراده کند،اراده می‎کنند وآنچه را که اوفرمان داده انجام می‎دهند.خداوند دربارة آنها می‎فرماید: «بل عباد مکرمون * لایسبقونه بالقول و هم بامره یعملون»، بلکه آنها (فرشتگان) بندگان مقرب خدا هستند که هرگزپیش از امر خدا، کاری نخواهند کرد و هر چه‎کنند به فرمان او انجام می‎دهند(انبیاء/26و27).

 

از این رو در عالم فرشتگان جزاء و پاداش و ثواب و عقاب مطرح نیست، در حقیقت تکلیف فرشتگان تکلیف تکوینی است و تکلیف انسان تکلیف تشریعی است، بنابراین فرشتگان دارای عقل و شعورند هر چند از خود اراده ندارند.

 

در پایان برای تأیید این مطلب که فرشتگان دارای عقل هستند روایتی را نقل می‎کنیم. در روایتی امام باقر(علیه السّلام) می‎فرماید: «ان اللّه عزوجل خلق اسرافیل و جبرائیل و میکائیل من تسبیحة واحدة و جعل لهم السمع والبصر و جودة العقل و سرعة الفهم»: خدای عزوجل اسرافیل و جبرائیل و میکاییل را از یک تسبیح آفرید و به آنان گوش و چشم و تیز عقلی و سرعت فهم داد. (المیزان،ج17/8)

 

و نیز در روایت دیگر، علی(علیه السّلام) وجود عقل و شعور را برای فرشتگان یک مطلب مسلم در نظر گرفته و فقط به ویژگیهای عقل آنها پرداخته است که عقل آنان دچار سهو و نیسان نمی‎گردد.

از مطالب گذشته روشن شد که فرشتگان کارهایی را انجام می‎دهند که حاکی از عقل و شعور آنان است.

 

ویژگیهای فرشتگان

قرآن دربارة آفرینش انسان و جن، سخن به میان آورده و آنها را موجوداتی جسمانی می‎داند که از ماده آفریده شده‎اند امّا در بارة فرشتگان سخن صریحی به میان نیامده است.

 

با استفاده از آیات گذشته و دیگر آیات، می‎توان ویژگیهایی را برای فرشتگان بر شمرد که برخی از آنها عبارتند از:

 

الف- موجوداتی نیکوکار و شریف و گرامی هستند «کرام بررة» (عبس/16)

 

ب- در تمام حوادث، واسطه بین خدا و عالم ماده هستند و بعضی از آنها مأموریتهای ویژه دارند(نازعات/5-1).

 

ج- تنها فرمان های خداوند را اجرا می‎کنند(انبیاء/27).

 

د- در بین فرشتگان نافرمانی وجود ندارد و آنچه را که خداوند اراده کرده، اراده می‎کنند و هیچ دستوری را کم و زیاد نمی‎کنند (در واقع ارادة مستقلی از خود ندارند)(تحریم/6).

 

ه‍ - فرشتگان هر یک دارای مقامی هستند و مقامات و مراتب آنان یکسان نیست، برخی در مقام برتر از برخی دیگر می‎باشند(صافات/164) مثلاً جبرئیل، فرماندة بسیاری از فرشتگان است «مطاع ثمّ امین»(تکویر/21).

 

و- در کار فرشتگان شکست راه ندارد زیرا آنها با ارادة خداوند قادر، کارهایی را انجام می‎دهند که شکست پذیر نیست(فاطر/44 و یوسف/21 و طلاق/3)

 

ز- آنان دارای قدرتی هستند که مانند پرندگان می‎توانند به آسمان و زمین رفت و آمد کنند که قرآن از آن تعبیر به بال کرده است و این کنایه از قدرت خاصی است(فاطر/1)

 

تکامل در فرشتگان

قرآن کریم در بارة تکامل فرشتگان سخنی به میان نیاورده است، امّا مرحوم علامه طباطبایی ‎قدس‎سره ‎ـ در ذیل آیة 1 سورة فاطر چنین می‎نویسد:

 

فرشتگان موجوداتی هستند که منزه از مادة جسمانی هستند زیرا مادة جسمانی در معرض نابودی و زوال و فساد است و نیز کمال در ماده، تدریجی است، از مبدء سیر، حرکت می‎کند تا به تدریج به غایت کمال برسد و چه بسا در بین راه به مانع و آفتی برخورد کند و پیش از رسیدن به کمال، از بین برود ولی فرشتگان این طور نیستند.

 

در اینجا نکته‎ای را متذکر می‎شویم و آن این‎که بین عقل و تکامل، تلازمی نیست یعنی این چنین نیست که هر موجود عاقلی می‎بایست تکامل داشته باشد، انسان موجود عاقلی است وتکامل هم در او مطرح است امّا فرشتگان موجودات عاقلی هستند که از تکامل بی‎بهره‎ می‎باشند چرا که آنان عقل محض هستند.

 

منبع:حوزه

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 605
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 18 مرداد 1398

سوره بروج، هشتاد و پنجمین سوره قرآن جزء سی ام و از سوره‌های مکی است این سوره را به این دلیل بروج می‌نامند که با سوگند به آسمانی شروع می‌شود که دارای برج‌هاست.

سوره بروج درباره سرگذشت اصحاب اخدود و سرنوشت مومنان به خدا در روز قیامت سخن می‌گوید و به تکذیب‌کنندگان قرآن هشدار به عذاب می‌دهد و در آخر، قرآن را در لوح محفوظ می‌داند. لوحی که تمام اتفاقات عالم، همراه با جزئیات کامل در آن ثبت است و به هیچ وجه قابل تغییر و دگرگونی نیست.

در فضیلت این سوره از پیامبر (ص) نقل شده هر کس سوره بروج را قرائت کند ده برابر روز‌های جمعه و روز‌های عرفه‌ای که درک کرده است به او پاداش داده می‌شود همچنین آن حضرت (ص) به قرائت این سوره در نماز‌های مختلف روزانه سفارش کرده است از امام صادق (ع) هم نقل شده است هر کس سوره بروج را در نماز‌های واجب خود بخواند در محشر و موقف‌هایی که در پیش خواهد داشت، همراه با پیامبران و رسولان و صالحان خواهد بود؛ زیرا سوره بروج سوره پیامبران است.

در تفسیر برهان برای این سوره خواصی از جمله برطرف کننده ترس و سختی از انسان و راحتی خواب و آسوده جدا کردن کودک از شیر مادر ذکر شده است.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 633
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 18 مرداد 1398

وره طارق هشتاد و ششمین سوره قرآن است و در جزء سی ام آن قرار دارد. 

طارق به معنای ستاره است و این سوره را از آن رو طارق نامیده‌اند که در آغاز آن، به طارق سوگند یاد شده است.

سوره طارق به معاد می‌پردازد و بیان می‌کند خداوند قادر است، انسان را پس از مرگ دوباره زنده کند. این سوره سپس درباره اهمیت قرآن سخن می‌گوید و آن را سخنی قاطع و روشنگر معرفی می‌کند. آیه نهم این سوره از آیات مشهور است که قیامت را «یوم تبلی السرائر: روزی که راز‌ها فاش می‌شود» می‌خواند.

از پیامبر (ص) نقل شده هر کس سوره طارق را تلاوت کند، خداوند به تعداد هر ستاره‌ای که در آسمان وجود دارد، ده حسنه به او می‌بخشد. در نقلی دیگر پیامبر (ص) آموختن سوره طارق را وسیله‌ای برای تقرب به خداوند و عاملی برای بخشش گناهان بجز شرک می‌داند. از امام صادق (ع) نیز نقل شده است هر که در نماز‌های واجب خود، سوره طارق را بخواند، در روز قیامت در نزد خداوند مقام و منزلتی والا خواهد داشت و از همراهان انبیاء و یارانشان در بهشت خواهد بود.

در تفسیر البرهان برای قرائت سوره طارق خواصی چون جلوگیری از عفونت زخم ذکر شده است.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 660
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه