مهم ترین نکات حاج منصور ارضی در جلسه هم اندیشی در خانه مداحان

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 136
:: باردید دیروز : 258
:: بازدید هفته : 2334
:: بازدید ماه : 7666
:: بازدید سال : 45441
:: بازدید کلی : 648925
نویسنده : گمنام
دو شنبه 8 ارديبهشت 1393

 در جلسه هم اندیشی مداحان اهل بیت که در خانه مداحان برگزار شد، حاج منصور ارضی به بیان نکاتی پیرامون تبیین جایگاه مداحان پرداختند، که به مهم ترین سرفصل های سخنان ایشان به طور اختصار اشاره می گردد:

 

تمسک مومن باید به اهل بیت(ع) و قرآن به طور همزمان باشد و سنجش او باید با این دو ثقل انجام بپذیرد.
امام زمان (عج) می فرمایند "الاغنیاء بالتواضع وسعه" منظور این است که از مجالست با ثروتمندان دوری کن مگر آن که اهل تواضع باشند و در توصیه ای هم به فقیری او را به صبر و قناعت راهنمایی فرموده اند.

بزرگان و متخصصین مداحی باید جمع شوند و به نقد بپردازند.

شور باید همراه شعور باشد، شور باید به شعور ختم شود.

برای تاثیر گذاری بر مجلس علاوه بر سلاح دعا باید صاحب نفسِ تاثیر گذار و جاذب به نفع اهل بیت باشیم، چرا که در این محله ها و شهرهایمان کسانی هستند که هم پای منبر اهل بیت (ع) می نشینند و هم پای منبر غیر اهل بیت (ع) حتی دشمن اهل بیت (ع) پس چاره ای نیست که در تقابل تکنولوژی و فطرتِ پاک آدمی، شما صاحب نفس تاثیرگذار باشید.

به دور از مباحث عرفانی قبل از ورود به مجلس 150 بار ذکر "السلطان" بگویید که نام خداست و قبل از شروع به مداحی و روضه خوانی ذکر "یا عالم الغیب و الشهاده"را از یاد نبرید.

_در تعقیبات نماز عصر آمده "اعوذ بک من نفس لا تشبع" برای مشکلاتی که بر شما وارد می شود این دعا را بخوانید این سری از حکمتهای امامان شیعه است که این دعا را برای تعقیبات نماز عصر می خواندند.

مداحی امام حسین (علیه السلام) شغل خداوند است، بارها گفته ام در شبهای قدر قرآن را قسم می خوریم و به سر می گیریم و می گوییم "مدحته فیه" آن مدحی که ما کردیم آنهایی را که مدح کردیم که اول از همه اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین) هستند سپس انبیاء دیگر و اولیای خدا، پس مداحی کار پر مسئولیتی است برای همین کسانی که مداحی را تازه شروع کرده اند حواسشان باشد.
این جوانانی که می آیند از ما درس بگیرند خوب است اول از خانواده خود شروع کنند "قوا انفسکم و اهلیکم النار" 
شیخ محمود نجفی استاد بنده می فرمودند امام حسین (ع) عرضه دارد تو را تامین کند خودت را به امام حسین (ع) بفروش.

مداحی آنقدر قدرت دارد که بتواند فرهنگ را بیمه کند. مقام معظم رهبری چند روز پیشتر فرمودند: تمام قدرتهای فناوری های جدید را کنار هم  بگذارند و یک نیرو بشود در برابر منبری که تعلق به مداح و وعاظ دارد نمی توانند مقاومت کند.

بر قدرت مداحی واقفیم ولی باید از این قدرت به جا و درست استفاده کرد، امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: کسی که در نمازش بگوید "اللهم لعن جبت و الطاغوت" هزار هزار ثواب و حسن برای او است، یعنی چی؟ یعنی در پوشش باشد نه آن که در شب میلاد حضرت زهرا (سلام الله علیها) مجلس را به جایی برسانند که شور بگیرند و سینه بزنند و بگویند اللهم فلان ....
امام صادق (علیه السلام) می فرماید صبح هر دعایی را فراموش کردید این دعا را فراموش نکنید و بخوانید در مفاتیح هفتمین ادعیه صبح و شام  است  اولش هم "اللهم انی اصبحت  استغفرک فی هذا الصباح والیوم" در این دعا از جمله اموری که اشاره شده برائت است می فرماید اللهم لعن فلاناً فلاناً، یعنی چی؟ یعنی سّر نگهدارید!
امام حسین (علیه السلام) فریاد می زنند و می فرمایند "یابن الدعیه" این حرف را به من هم می زند که من هم رویه ام را عوض نکنم، من هم نمیکنم رفقای من هم نمی کنند؛ این آدرس آن زمان گفت تا بماند  برای ما که حلال و حرام جایشان عوض شود.
نباید مداح و روضه خوان زندگی اش با آنچه می خواند تناقض داشته باشد نمی شود بگوید ارباب من را ول نکن ولی کف قهوه خانه باشد در سفر هر کار دلش خواست انجام دهد، باید مواظب خودش باشد تا ارباب دستش را بگیرد.
انداختن عبا و گذاردن کلاه حُسن است ولی اصلی ترین حُسن مداح اصول مداحی دعوت به سوی اهل بیت (ع) است، با محبت چون خود اهل بیت (ع) همین گونه بوده اند مگر در جامعه کبیره نمی خوانیم ما را دعوت به حق می کنند "الی الله تدعون وعلیه تدلون" مداح هم باید به همین شکل عمل کند.
مداحی که مشتری و سینه زن برای امام حسین (علیه السلام) می آوری آیا تو هم بوی سینه زنی و سینه زن گرفتی یا نه؟ نیایند و به تو بگویند من به نفس تو رسیدم به حق رسیدم به امام حسین (علیه السلام) تو خودت کجایی؟!
درست است که شعر خوب و زیبا عامل مناسبی برای جذب و توجه قلب و احساس سینه زن ها است، ولی برای مداح باعث ایجاد انگیزه رقابت می شود و هر چه این انگیزه رقابت بیشتر خلوص کمتر و با کم شدن خلوص تاثیر نفس کمتر می شود.
با بدن و چشمی پاک و با خلوص نیت به مداحی بپردازیم و اگر احسانی هم شد باید توجه داشته باشیم در دام احسان ها نیفتیم، اتفاق افتاده که بیشتر ار آنچه که احسان کرده اند اعلام کرده اند و یا بدتر اصلاً پاکت درشت می دهند برای خراب کردن وجهه مداحی خاص، چشم ها باید باز باشد.

 

منبع: قدیم الاحسان




:: بازدید از این مطلب : 1319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه