نمی توان فحش را با فحش پاسخ داد/ کلمات خارج از نزاکت،جو منزل را نجس می کند

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 102
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 1031
:: بازدید ماه : 9011
:: بازدید سال : 46786
:: بازدید کلی : 650270
نویسنده : گمنام
پنج شنبه 20 شهريور 1392

 حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظم راشد یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد، شامگاه سه شنبه در جمع هزاران نفر از زائران و مجاوران بارگاه ملک پاسبان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) گفت: زندگی سالم اسلامی از بعضی از حرکت ها و اعمال مبرا است. یعنی اگر انسان این گونه حرکات را وارد زندگی کند، زندگی او از مدار اسلامی انسانی خارج می شود. یکی از این اعمال «بد زبانی» و «کژگویی» است.

وی ادامه داد: اگر تصور کنیم فردی در مکالمات، محاورات و برخورد با اعضای خانواده‌اش نزاکت را رعایت نکند، وضعیت خانه‌اش ـ که مرکز زندگی و کانون حیات انسانی است ـ به برخوردهای ناشایست تبدیل می شود.

وی با بیان این که حسینیه، مسجد و منزل از اماکن مقدس است و با طرح این پرسش که آیا می شود مسجد را نجس کرد، پاسخ داد: خیر؛ همه اجزای ساختمان مسجد باید پاک باشد و اگر پاک نباشد نمی توان در آن مسجد نماز خواند؛ بنابراین حکم خدا این است که نجس کردن مسجد حرام است. منزل نیز  از اماکن مقدس و این چنین است.

سخنران حرم مطهر رضوی ابراز داشت: بروز کلمات خارج از نزاکت از زبان اهل منزل، جو منزل را نجس می کند و دیگر امکان زندگی مطلوب و راحت در آن منزل وجود نخواهد داشت، چرا که رحمت الهی از این منزل قطع می شود و بلا بر منزل نازل می شود و منزل غیر قابل سکونت خواهد شد.

وی راحتی و پناهگاه بودن منزل را در گرو رعایت نزاکت دانست و تصریح کرد: افرادی که در محدوده مسکن، مسجد و مأوا زندگی می کنند باید از صدور سخنان نا پسند توسط زبان‌شان بپرهیزند؛ یکی از گناهان کبیره ای که از زبان انسان صادر می شود،حرف های رکیک و فحش است.

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی در ادامه بیان کرد: در جامعه ما دو مسأله غیر اخلاقی پر واژه ترین کلامت را داراست، یکی «تملق و چاپلوسی» است ـ که نباید از مرد و زن مؤمن صادر شود ـ و دیگری کلامت رکیک، زشت، خارج از نزاکت، دشنام و شک است؛ متأسفانه انواع و اقسام آن در زندگی ما وارد شده است؛ البته بستر آن در کوچه و بازار فراهم است و فرزندان ما از این مراکز عمومی آنان را می آموزند.

وی با ذکر این که هنگامی حرف های رکیک از زبان انسان صادر می شود، ماهیت اصلی انسان نمایان خواهد شد، اظهار داشت: در هنگام عصبانیت حالت «سکر و مستی» به انسان دست می دهد ـ که نتیجه عدم کنترل انسان بر اعصابش است ـ لذا انسان هرچه به زبانش بیاید، آن را بیان می کند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که مولای متقیان امام علی علیه السلام می فرمایند «فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ» افزود: کسی که نماز می خواند ذاتش از نماز روشن تر است و کسی که فحش می دهد باطنش وسیع تر از این است.

وی سپس به زائران توصیه کرد: زائران باید تصمیم بگیرند که زندگی مورد نظر امام رضا علیه السلام را برگزینند؛ فردی که نزد امام می آید باید تحت تأثیر خلقیات امام قرار گیرد. یکی از سوغات های زائران باید پاک زبانی و زدودن آلودگی آن باشد؛ مشهد شهر تزکیه و پاک کردن کجی و اعوجاج است.

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی با بیان این که در اسلام سخن زشت و ناپسند مطلقا حرام است، اذعان داشت: فحش دادن انسان به «سنگ»، «سگ» و «صدام» حرام است، چرا که کلمات زشتی که انسان به صدام یا کافران و مشرکان دیگر می گوید، ذره ای بر گناه آن ها اضافه نمی کند؛ حتی فحاشی به وسیله نقلیه حرام است.

وی ادامه داد: گاهی گناه، گناه است و گاهی علاوه بر گناه بودن، دلیل بر پستی، لئامت، بی شخصیتی و سبکی انسان هم می شود.
وی گفت: افرادی که کلامت رکیک را به زبان می آورند، زبان‌شان «هرز و لق» است. گاهی غیبت و دورغ می گویند و گاهی فحش می دهند؛ فحاشی دلیلی بر پستی انسان است.

سخنران حرم مطهر رضوی با یادآوری این که اگر کسی به گوش انسان بزند، انسان می توانید او را عفو و یا قصاص کند، اما مسأله فحش این چنین نیست، فحش را به فحش نمی توان کیفر داد، تصریح کرد: باید توجه داشت که به فحشا نمی توان کیفر داد. آیا می توان به کسی که به ناموس دیگران تجاوز کرده است، تجاوز کرد؟ فردی نزد پیغمبر آمد و گفت «همسایه من، به من فحش می دهد» سپس پیغمبر اکرم فرمودند «دو نفرکه با هم فحاشی می کنند مثل دو شیطان مست هستند که بر روی هم شمشیر می کشند» فحش دادن حد دارد ولی نمی توان فحش را به فحش پاسخ داد.

وی سپس بیان کرد: گاهی اوقات زن و مرد به یکدیگر فحش می دهند؛ فحاشی سبب اتفاقات ناگوار در منزل می شود. اگر حرف های زشت و اهانت کنید تقدس منزل از بین می رود؛ اصلا انسان حق اهانت به یکدیگر ندارد. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در این خصوص می فرمایند«یکدیگر را گرامی بدارید».

گزارش: سید امیر حسین ارشادی نیا/مشهد



:: موضوعات مرتبط: اخلاق و عرفان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1992
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه